Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
19.3.2010 8.34
Vihreä Lanka kysyi ydinvoimalobbareilta, miten he lobbaavat.
1. Kuinka paljon rahaa käytätte ydinvoimahankkeenne markkinointiin ja lobbaamiseen?
2. Mitä kanavia käytätte?
3. Pääviestinne kansanedustajille?
TVO, johtava asiantuntija Anneli Nikula
1. "Olkiluoto 4-hankkeen viestintä on osa yhtiön viestintää ja menoja ei ole eritelty OL4-projektin kokonaismenoista. Suurin kustannus on raporttien tekeminen ympäristövaikutuksista ja periaatepäätöshakemuksesta."
2. "TVO on järjestänyt tapaamisia sidosryhmille ja OL4-hanketta on pidetty esillä normaalissa viestinnässä muun muassa sidosryhmälehdessä. Lisäksi lehdissä on ollut ilmoituksia."
3. "Me olemme valmiit toteuttamaan Olkiluoto 4:n. Meillä on valmis paikka ja osaamista, olemme saaneet paljon kokemusta Olkiluoto 3:sta."
Fennovoima, viestintäjohtaja Maira Kettunen
1. "Fennovoima on markkinoinut hanketta toistaiseksi hyvin vähän. Esimerkiksi lehti-ilmoituksia ei ole vielä juuri käytetty. Lobbaamisbudjettia ei ole eritelty."
2. "Fennovoiman tiedotustarve on ollut suuri, sillä aloitimme vasta vuonna 2007. Kansanedustajia ja muita sidosryhmiä on tavattu esimerkiksi aamiaisilla ja lounailla."
3. "Fennovoiman osakkaiden tarve saada kohtuuhintaista sähköä on ydinsanoma. Näin osakkaat kykenevät investoimaan ja työllistämään."
Fortum, yhteiskuntasuhdejohtaja Esa Hyvärinen
1. "Fortumin lobbauskulut ovat olleet muutamia tuhansia euroja."
2. "Emme ole järjestäneet isoa kampanjaa, vaan lobbaus on hoidettu normaalin yhteiskuntasuhdetoiminnan yhteydessä. Kahdenvälisten tapaamisten lisäksi yhtiö on pääasiassa järjestänyt tutustumiskäyntejä Loviisaan pienille ryhmille teollisuus-, yrittäjä- ja maakuntajärjestöistä. Olemme myös uusineet nettisivumme."
3. "Loviisa 3 korvaisi Loviisan vanhenevia laitoksia. Jotta korvaaminen voidaan tehdä hallitusti, päätös tarvitaan nyt."
Tweet