Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
Mikael Ahlfors
Mun juttu. Jussi Karmala sanoo, että Sharewood sopii ihmisille, jotka haluavat parantaa maailmaa, mutteivät elämäntilanteensa vuoksi ehdi ryhtyä järjestöaktiiveiksi.
23.6.2010 14.16
Koekäyttöön juuri avautunut verkkosivusto Sharewood.org yrittää yhdistää uudella tavalla sosiaalisen median, mainonnan ja hyväntekeväisyyden.
Palvelussa mukana olevat yritykset, kuten Primula, Aurinkomatkat ja Saarioinen lahjoittavat rahaa hyväntekeväisyyteen samaan tahtiin kuin ihmiset käyttävät palvelua ja vastaanottavat yritysten mainoksia. Lahjoituksia saavia järjestöjä ovat muun muassa Plan, WWF ja Syöpäsäätiö.
Yksi Sharewoodin työntekijöistä on lokakuusta 2004 lähtien Vihreässä Langassa työskennellyt Jussi Karmala. Hän jättää lehden tänä kesänä ja lähtee uuden palvelun toimituspäälliköksi. Hänen tavoitteenaan on, että palvelussa on kiinnostavaa uutta sisältöä, jolla voidaan houkutella käyttäjiä.
”Palveluun tulee ajankohtaisia uutisia vastuullisesta näkökulmasta. Haluamme pitää tiukasti kiinni faktoista ja etsiä kiinnostavia uusia tutkimuksia. Sitä kautta toivomme, että sivuilla käytävä keskustelu on faktapohjaista ja ratkaisukeskeistä”, Karmala sanoo.
Hänen mukaansa tavoitteena on tavoittaa Suomen generation G, eli anteliaiden sukupolvi. Termillä on kuvattu muun muassa niitä ihmisiä, jotka tukivat pienillä lahjoituksilla Yhdysvalloissa presidentti Obaman vaalikampanjaa.
Tuoreiden tutkimusten mukaan suomalaisista viisi prosenttia huomioi vastuullisuuden kaikissa tekemissään valinnoissa. Karmala uskoo, että uusi palvelu voi houkutella luokseen tätä valveutuneinta ryhmää suuremman yleisön.
Sharewoodin kehittäjä Givget Oy:n toimitusjohtaja Matti Tuomisto on samaa mieltä. Hän ei tosin halua asettaa palvelun kävijämäärille tarkkoja tavoitteita.
”Palvelun idea perustuu ihmisten perustarpeelle, hädänalaisten auttamiselle. Siinä mielessä jopa 3–4 miljoonaa suomalaista voisi olla käyttäjiämme. Toisaalta meille riittää alussa jo muutama kymmenentuhatta käyttäjää, joilla on hyvä ja keskusteleva suhde palveluun”, Tuomisto arvioi.
Uskotteko, että ihmisillä on aikaa vielä yhdelle medialle?
”Palvelu ei vaadi käyttäjiltä hirveästi aikaa. Käyttäjäksi rekisteröityminen on ratkaiseva teko, siitä hyvän tekeminen alkaa”, Tuomisto sanoo.
Arvatkaapa muuten mistä Karmala uuden työpaikkansa löysi? No, Facebookista tietenkin.
”Kannattaa olla aktiivinen sosiaalisessa mediassa”, Karmala sanoo.
yritykset  media  internet  some  hyväntekeväisyys 
Tweet