Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
Mikael Ahlfors
Taidetta kansalle. Kokoomuksen viherkampanja suututti Tuomo Railon, joka päätti tukea tauluillaan vihreiden eduskuntavaalikamppailua.
7.10.2010 15.22
Espoon Olarissa sijaitsevan työhuoneen seinälle on ripustettu sata akvarelliteosta. Ne eivät ole samaa sarjaa, vaan seassa on niin abstraktioita, asetelmia kuin myös alastonkuvia tanssivasta miehestä.
Espoolainen tanssi- ja kuvataiteilija Tuomo Railo tukee Espoon vihreiden eduskuntavaalikampanjaa näillä maalaamillaan akvarelleilla, jotka myydään kehystämättöminä sadan euron kappalehintaan.
Appelsiinia kuoriva Railo seisoo teostensa edessä ja kertoo projektin alkaneen raivosta. Kun Railo näki keväällä kokoomuksen valtavan ja kalliin viherpesumainoksen Helsingin Sanomissa, hän päätti omalta osaltaan avittaa vihreitä tulevassa kampanjoinnissa.
Koska ylimääräistä rahaa ei ollut, Railo valitsi välineekseen taiteen. Akvarellit ovat myös ironinen tapa kommentoida viime vuosien vaalirahasotkuja ja puolueiden epämääräisiä ”taulukauppoja”.
Vihreiden jäsenenä viisi vuotta olleelle Railolle lahjoitus on myös koe.
”Jos tämä onnistuu, projekti on osoitus luovasta taloudesta. Jos tämä taas epäonnistuu, ja taulut jäävät myymättä, tässä havainnollistuu taiteilijan ansaintalogiikan hankaluus.”
Railon teokset ovat esillä Espoonsillan galleriassa ensi viikolla avautuvassa näyttelyssä. Lahjoitus tukee osaltaan vihreiden asemaa Uudellamaalla, jota pidetään vaalien kannalta ratkaisevana vaalipiirinä.
Espoon vihreiden toiminnanjohtaja Lari Karreinen on viime päivät selvitellyt taulukauppojen juridista puolta. Tuomo Railo merkitään vaalilahjoittajaksi, jahka tiedetään, kuinka monta taulua menee kaupaksi. Tauluja myydään vain yksityishenkilöille. Koska taulun hinta on sata euroa, ostajan nimeä ei tarvitse ilmoittaa, sillä raja kulkee tuhannessa eurossa.
Puoluesihteeri Panu Laturin mielestä puolueiden taulukauppojen epämääräinen maine perustui siihen, että aiemmin ne olivat käytännössä pakkomyyntiä yrityksille. Puolueiden tuloja ei myöskään merkitty minnekään.
”Jos kauppa on vapaaehtoista, avointa ja tulot merkitään papereihin, niin taulut ovat verrattavissa mihin tahansa kampanjatuotteeseen.”
Vihreiden kampanjabudjetti oli viime eduskuntavaaleissa noin 435 000 euroa. Laturin mukaan vuoden 2011 kampanjabudjetti on 400 000 euroa.
”Vihreiden kampanjointiin vaalirahakohu ei ole vaikuttanut, sillä emme aikaisemminkaan ole juuri saaneet ulkopuolista rahoitusta.”
taide  vihreät  vaalirahoitus  eduskuntavaalit  kokoomus 
Tweet