Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Adrew Curtis, Wikimedia Commons (CC-BY-SA)

Sähköauto
Akku täyteen. Sähköautojen akkuja voidaan hyödyntää energian varastoinnissa.Adrew Curtis, Wikimedia Commons (CC-BY-SA)

Akku täyteen. Sähköautojen akkuja voidaan hyödyntää energian varastoinnissa.

Sähköautolle ehdotetaan nollaveroa

14.5.2014 13.06

Hannele Suojanen

Sähköautojen korkea hinta ja tekniset ominaisuudet hidastavat edelleen uusien autojen käyttöönottoa. Suurimpana haasteena pidetään sähköautojen akun kestävyyttä. Suomessa on noin 500 sähköautoa ja 60 latausasemaa.

Vaikka sähköautojen tekniset ominaisuudet ovat parantuneet viime aikoina, akun kesto arktisissa olosuhteissa ja pitkillä välimatkoilla herättää edelleen epäilyksiä.

Sähköisen liikenteen tilaa ja tulevaisuuden näkymiä selvitettiin Aalto-yliopiston ja Teknologiateollisuus ry:n yhteishankkeessa.

”Toisenlaisena hidasteena on sähköautojen korkea hinta. Selvityksessä ehdotammekin ratkaisuksi sähköautojen nollaverotusta. Mikäli autojen määrää ei saada Suomessa kasvuun, jäämme vuosia jälkeen maailman kehityksestä ja sen hyödyistä”, perustelee tutkimuksen johtaja Pekka Malinen Aalto-yliopiston tiedotteessa.

Nykyistä henkilöautoihin perustuvaa autoperusteista järjestelmää pyritään kehittämään sähköisen liikenteen toimenpidesuunnitelmassa, jotta toimivat liikennejärjestelmät saadaan osaksi älykäs kaupunki -suunnittelua. Toimintamallilla halutaan avata uusia markkinoita ja liiketoimintamahdollisuuksia Suomen elinkeinoelämälle.

 

ympäristöteknologia  sähköautot 




Viite