Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
Elvert Barnes (cc-by-2.0)
Ilmaston puolesta. Starbucks ajaa Bicep-ryhmässä muun muassa päästökauppaa.
20.11.2008 10.19
Suuryritykset ovat yhdistäneet voimansa ajaakseen päästökauppaa ja muita uudistuksia Yhdysvaltain ilmastopolitiikkaan.
Eilen esitellyssä Bicep-etujärjestössä ovat mukana Levi Strauss, Nike, Starbucks, Sun Microsystems, Timberland sekä sijoitusyhteisö Ceres.
”Ilmastonmuutos on uhka jokaiselle liiketoiminnalle, joka on riippuvaista jostain maataloustuotteesta, aivan kuin me olemme riippuvaisia kahvista”, Starbucksin varapääjohtaja Ben Packard sanoo.
Bicep haluaa edistää uusiutuvan energian käyttöä, energiatehokkuutta ja vihreiden työpaikkojen syntymistä. Ryhmä vaatii, ettei päästöoikeuksia jaettaisi ilmaiseksi, vaan että ne myytäisiin huutokaupassa.
”Näillä yrityksillä on selvä viesti uudelle kongressille: toimikaa nopeasti ilmastonmuutoksen suhteen ja käynnistäkää vihreiden työpaikkojen ajama puhtaan energian talous”, sanoo ryhmän perustaneen Ceresin johtaja Mindy S. Lubber.
Aiemmin tällä viikolla Ford, Pepsi, Shell, Siemens ja 22 muuta yritystä sekä kuusi järjestöä ilmoittivat perustaneensa US Cap -lobbausryhmän ajamaan muun muassa päästökauppaa.
Ryhmän mukaan päästöjen rajoittaminen aiheuttaa kustannuksia, mutta oikeanlaisella lainsäädännöllä voidaan tukea vihreän teknologian kehittämistä ja pohjustaa vähähiilistä taloutta.
yritykset  päästökauppa  lobbaus 
Tweet