Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
Asiakaslehdestä indieksi. Ekolehti Huilista on tullut tänä vuonna itsenäinen julkaisu.
5.12.2012 9.05
Ekologinen lifestyle-lehti Huili kokeilee yhteisörahoitusta ensimmäisenä mediana Suomessa. Tavoitteena on kerätä Mesenaatti-palvelun kautta 5 000 euroa reilussa kuukaudessa.
Media-alalla tarvitaan yleisemminkin uusia rahoitusmalleja, sillä lukijoiden siirtyminen nettiin yhdistettynä talouskriisiin on verottanut ilmoitus- ja tilausmaksutuloja.
Huilin yhteisörahoituksessa rahoituspanokset vaihtelevat 5 eurosta 2 500 euroon ja niitä vastaan saa erilaisia vastikkeita – pienimmällä lahjoituksella sähköisen irtonumeron ja suurimmalla mainostilaa, vuosikerran sekä luennon itsevalittavasta ekologisesta aiheesta.
Yhteisörahoituspalvelu Mesenaatin perustajajäsen Pauliina Seppälä sanoo, että journalismi on yksi yhteisörahoituksen tärkeistä kohteista.
”On todettu että ihmiset haluavat tukea laadukasta journalismia. Toimittajia yhteisön tuki motivoi, ja he kokevat työskentelevänsä suoraan lukijoille ja katsojille. Yhteisörahoitus ei korvaa mediatalojen työtä vaan täydentää sitä”, Seppälä sanoo asiasta annetussa tiedotteessa.
Huili -lehti kokeilee uraauurtavaa rahoitusmallia - yhteisörahoitusta
Vuonna 2010 Kraft&Kultur-energiayhtiön suomenkieliseksi asiakaslehdeksi perustettu Huili jäi helmikuussa tyhjän päälle, kun yhtiö päätti luopua kustannustoiminnasta. Lehti ei ole toistaiseksi pystynyt hankkimaan itselleen riittävää tilaajakuntaa toiminnan ylläpitämiseksi.
Huilin seuraavan numeron on määrä ilmestyä tammikuussa, jos yhteisörahoitus onnistuu.
media 
Tweet