Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
23.3.2012 10.43
Muutettiinko Ilmalan varikon vesijärjestelmää säästösyistä, VR:n ympäristöpäällikkö Tuija Säynätjoki?
”Ei voi kieltää, etteikö tässä olisi ollut mukana taloudellinen näkökulma. Toiminta on kallista, kun vesimäärät ovat suuria. Toisaalta myös HSY (Helsingin seudun ympäristöpalvelut) edellytti meiltä toimenpiteitä, että emme turhaan kuormittaisi Viikinmäen jätevedenpuhdistamoa.”
Miten öljyvahinkoihin ratapihalla on varauduttu?
”Esimerkiksi tankkaustoiminnasta vain osa on sellaista, että sen seurauksena olisi mahdollista kulkeutua mitään hulevesiin. Lisäksi siellä on öljynerottimia, ja niitä on nyt erityisesti tarkastettu ja huollettu. Lisäksi on tiukka seuranta.”
Onko VR suunnitelmaa erillisen keräysaltaan rakentamisesta ratapihan lähelle?
”En muista, että tällaista olisi mietitty. Pitää kuitenkin muistaa, että Kumpulanpurosta on löytynyt öljyä myös silloin, kun hulevetemme menivät jätevesiviemäriin, eli ratapiha ei ole ainoa paikka, mistä sinne voi päästä öljyä.”
Vuodenvaihteessa Ilmalan varikolla sattui vahinko, jonka seurauksena Kumpulanpuroon pääsi öljyä. Mitä tästä opittiin?
”Veteen pääsi jonkin verran öljyä, koska vaunun tankkauksen yhteydessä oli tapahtunut vuoto. Ja kun jotain tapahtuu, siinä on yleensä huono tuuri mukana, joten ilmeisesti samanaikaisesti öljynerottimessa oli ollut vikaa. Viranomaisten kanssa keskusteltiin, ja päätettiin, että tankkauksen valvontaa lisätään ja tankkaajille annetaan kertauskoulutusta. Liikenneviraston kanssa on myös keskusteltu, että tietyt, vanhanmalliset öljynerotuskaivot vaihdettaisiin uudempiin.”
Tweet