Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Nike keulilla ilmastotalkoissa, Nokia laahaa perässä

7.5.2008 17.39

Vihreä Lanka

Urheiluvälineitä valmistava Nike sai parhaat pisteet amerikkalaisen Climate Counts -järjestön ilmastovertailussa. Järjestö on arvioinut julkisten tietojen perusteella suurimpien kuluttajatuotteita tarjoavien yritysten tunnollisuutta ilmastonmuutoksen pysäyttämisessä.

Nike sai 82 pistettä sadasta. Viimevuotisiin tuloksiin verrattuna eniten pistepottiaan kasvattivat Google ja Levi Strauss. Elektroniikkayrityksistä ainoastaan Apple pärjäsi huonommin kuin Nokia, joka sai 37 pistettä. Suomalaisten käyttämistä yrityksistä perää pitivät myös verkkokaupat eBay ja Amazon.com.

Climate Counts kehottaa kuluttajia äänestämään lompakollaan ja muistuttaa, että jos sata maailman suurinta yritystä vähentäisi päästöjään viidellä prosentilla, se vaikuttaisi saman verran kuin 25 miljoonan henkilöauton poistuminen liikenteestä.

Ilmaston ystävä, suosi näitä:

  • lähettifirmat: DHL (45/100)
  • kotitalous: Procter & Gamble (69/100) ja L'Oreal (58/100)
  • elintarvikkeet: Unilever (75/100), Danone (64/100), Coca-Cola (61/100) ja Nestle (61/100)
  • internet: Google (55/100)
  • vaatetus: Nike (82/100)
  • elektroniikka: IBM (77/100), Canon (74/100), Toshiba (70/100), Sony (68/100), Hewlett-Packard (68/100), Motorola (66/100), Hitachi (51/100), Samsung (51/100) ja Siemens (51/100)

Lähde: Climate Counts

yritykset  ilmastonmuutos 




Viite