Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
Missät rahat? Jarmo Pekkalan mukaan Nykypäivä ei kaipaa hirveästi toimittajia.
23.10.2008 13.11
Puolueiden paperilehdet köhivät. Vaikka puolueiden käytettävissä olevat lehdistörahat ovat kasvaneet, monissa puoluelehdissä se ei näy.
Suurten puolueiden panostus verkkoon on kasvanut, kun parlamentaarinen lehdistötuki muuttui osaksi puoluetukea. Nyt puolue saa vapaasti päättää, mihin medioihin se sijoittaa lehdistörahansa. Vaalimainontaan tukea ei saa käyttää.
Kokoomuksen mainonta on ollut silmiinpistävän laajaa. Kokoomuksen hallintopäällikkö Jarmo Pekkala, onko rahoilla ostettu viestintätoimistojen palveluita tai onko niitä käytetty mainoskampanjoihin?
”Ei ole. Kokonaisuutena viestintätoimintaan saatu tuki on 4,5 miljoonaa euroa. Olemme ennakkona jakaneet Nykypäivä-lehdelle 1,6 miljoonaa euroa. Verkkouutisille on ennakkona annettu noin miljoona euroa.”
Pekkalan mukaan ”jonkun verran” jäljelle jäävästä noin kahdesta miljoonasta on jaettu kokoomuksen omistamalle Suomen kansallismedialle, joka ainakin yritysluetteloon on merkitty mainostoimistoksi.
Pekkala määrittelee Suomen kansallismedian yritykseksi, joka julkaisee alueellisia lehtiä ja tekee viestintätoimintaa.
Loppujen viestintätoimintaan saatujen tukirahojen käyttöä pohditaan vielä puolueen sisällä.
Vihreän liiton tukemassa Vihreässä Langassa ja sen verkkopalvelussa on kahdeksan täysipäiväistä toimittajaa, mutta kokoomuksen Nykypäivässä vain kaksi. Miksi näin?
”Me emme ole nähneet viisaaksi palkata niin hirvittävää määrää toimittajia. Kyllähän henkilöstökulut ovat aina hirveän kalliita.”
Pekkala sanoo, että Nykypäivää ja Verkkouutisia pyöritetään pitkälti freelance-toimittajilta ostetuilla jutuilla.
Tweet