Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
Aurinko tunnetaan. Tutkimuksien mukaan aurinkologo on suomalaisten parhaiten tuntema luomumerkintä.
19.11.2009 9.15
EU:n oma luomumerkki on tulossa pakolliseksi kaikkiin luomutuotteisiin vuoden 2012 alusta. Asiasta kertoo Ruokatiedon uutiset.
Merkin graafisesta suunnittelusta on käynnissä kilpailu ja voittaja paljastetaan ensi kesänä.
Nykyisin Suomessa käytettävän aurinkomerkin kohtalo on avoin.
”Aurinkomerkki on ollut toimiva ja onnistunut merkintätapa. Kuluttajat tuntevat ja tunnistavat sen hyvin. Jatko jää nähtäväksi”, sanoo luomuvalvonnasta vastaava neuvotteleva virkamies Tero Tolonen maa- ja metsätalousministeriöstä.
Nykyinen aurinkomerkki on selkeästi tunnetuin luomumerkki Suomessa. Sen tunnistaa 86 prosenttia kuluttajista, kun Luomuliiton leppäkertun tuntee 52 prosenttia ja EU:n nykyisen tähkämerkin ainoastaan 12 prosenttia.
EU-merkin ja kotimaisen aurinkomerkin kriteerit ovat samat, mutta leppäkertulla merkityiltä tuotteilta edellytettään lisäksi kotimaisuutta.
Tweet