Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
Creative Commons
Ei mene läpi! Viherpesun vastustajat osoittivat heinäkuussa mieltään Lontoossa energiayhtiö Eonia vastaan.
10.11.2008 8.18
Viherpesulla on ollut korkeasuhdanne siitä saakka, kun ilmastonmuutoksesta tuli yleisesti tunnustettu tosiasia. Ilmaston ystäviä ovat yhtäkkiä kaikki.
Vuolaimmin yritysten tekoja kaunistellaan mainoksissa ja tiedotteissa. Joillakin viherpesu värittää myös yhteiskuntavastuun raporttia, jonka pitäisi oikeastaan antaa rehellinen kuva yrityksen suhteesta ulkomaailmaan.
Surullisesta esimerkistä käy sveitsiläinen maatalouskemian jätti Syngenta, joka vuoden 2007 raportissaan esimerkiksi arvioi yksinkertaisesti, että sen toiminta on ilmastoneutraalia, koska maataloudessa tuotetut kasvit tallentavat päästöjä.
Se, että yhtiön kasvinsuojeluaine Paraquat kiellettiin EU:ssa, ei raportin mukaan liittynyt mitenkään turvallisuuteen. Heikomman sääntelyn maissa aine kuitenkin aiheuttaa vuosittain tuhansia kuolemaan johtavia myrkytystapauksia, huomauttaa raporttia arvioinut kansalaisjärjestö Erklärung von Bern.
Syngenta esittelee yhteiskunnallisena hyväntekona, että se maksaa palkkoja ja veroja ja tuottaa sijoittajilleen osinkoja. Raportti ei tietenkään mainitse, että yrityksellä on lukuisia veronkiertoa varten perustettuja tytäryhtiöitä veroparatiiseissa.
Suhteellisen rehellisiä raportteja voi odottaa sellaisilta yrityksiltä, jotka ovat sitoutuneet Global Reporting Initiativen, eli GRI:n, hyvän raportoinnin sääntöihin. Niitä noudattaa tänä vuonna 480 yritystä koko maailmasta.
Suomesta tähän joukkoon kuuluvat Outokumpu ja Tapiola. Myös Metsäliitto ja Metso ovat luvanneet noudattaa sääntöjä, mutta niiden raportteja ei ole vielä tarkastettu.
Vastuunsa väärin ymmärtäneille yrityksille jaetaan talvella Sveitsin Davosissa pidettävän World Economic Forumin aikaan Public Eye -palkinto. Sen ovat tähän mennessä saaneet muun muassa Areva, Citigroup, Disney ja KPMG.
yritykset  ilmastonmuutos 
Tweet