Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Sammeli Heikkinen

Rikinpäästäjä. Laivaliikenteen päästöistä aiheutuu jopa 50 000 ylimääräistä kuolemaa EU-maissa.Sammeli Heikkinen

Rikinpäästäjä. Laivaliikenteen päästöistä aiheutuu jopa 50 000 ylimääräistä kuolemaa EU-maissa.

Europarlamentin valiokunta: Rikkikiristyksiä myös Etelä-Euroopan vesille

16.2.2012 15.08

Sammeli Heikkinen

Meriliikenteen rikkipäästöjä halutaan rajoittaa vuosikymmenen puolivälistä lähtien Itämeren ja Pohjanmeren lisäksi myös eteläisessä Euroopassa.

Euroopan parlamentin ympäristövaliokunta päätyi torstaina tukemaan Kansainvälisen merenkulkujärjestön IMOn jo vuonna 2008 päättämää 0,1 prosentin rikkirajaa laivapolttoaineille Itämerellä, Pohjanmerellä ja Englannin kanaalissa. Rajoitus tulee voimaan 2015.

Tämän lisäksi valiokunta haluaa tiukentaa rikkirajaa samaan aikaan myös muilla Euroopan merialueilla. Niillä polttoaineen rikkiraja olisi vuodesta 2015 0,5 prosenttia ja vuodesta 2020 0,1 prosenttia.

IMOn päätöksen mukaan tiukennetut rikkirajat tulisivat voimaan muilla Euroopan merillä vasta 2020-2025.

Europarlamentissa rikkiasian esittelijänä toimivan vihreiden europarlamentaarikon Satu Hassin mielestä rajojen tiukentaminen Itä- ja Pohjanmeren lisäksi myös muilla merialueilla tuo reilumman kilpailutilanteen Pohjois- ja Etelä-Euroopan laivaliikenteen välille. Tärkein syy rikkipäästöjen leikkaukselle on ihmisten terveyden varjelu.

"Ilman uusia rajoituksia laivojen rikkipäästöt ylittäisivät vuoteen 2020 mennessä kaikista EU-maiden
voimalaitoksista, tehtaista ja autoista tulevat päästöt. Pelkästään laivaliikenteen aiheuttamat ilmansaasteet aiheuttavat 50 000 ennenaikaista kuolemaa vuodessa EU-maissa", Hassi sanoo.

laivaliikenne  rikkidirektiivi  eu 




Viite