Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
Jan Rudkiewicz
Viikon ilmastouutinen. Ilmailukin yrittää nyt vihertyä.
13.3.2009 13.43
Biodieseliä voidaan käyttää lentokoneissa kerosiinin sijaan ensi vuosikymmenellä, kertoo uutistoimisto Reuters. Kehitystä hidastavat tuotekehityksen kalleus ja huoli biodieselin ympäristövaikutuksista. Ainakin Virgin Atlantic, Continental ja Air New Zealand ovat testimielessä korvanneet osan koneiden kerosiinista biodieselillä.
Finnairin ympäristöjohtajan Kati Ihamäen mukaan yhtiö haluaa kokeilla vasta toisen sukupolven biopolttoaineita.
”Emme näe ratkaisuna näitä ensimmäisen sukupolven tuotteita.”
Ihamäki uskoo, että uusiin Airbus-koneisiin voitaisiin tulevaisuudessa käyttää kerosiinin ja biopolttoaineen sekoitusta.
”Hintaa biopolttoaineet eivät tule alentamaan, mutta niillä on hyvä energiaintesiteetti. On esimerkiksi ollut puhetta, että koneisiimme sopivaa polttoainetta voitaisiin valmistaa metsien hakkeesta tai merilevästä”, Ihamäki sanoo.
Jos kaikki maailman koneet käyttäisivät merileväpolttoainetta, sitä tarvittaisiin Ihamäen mukaan Belgian kokoinen viljelmä.
ilmastouutinen 
Tweet