Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
Istockphoto
Antaa palaa. Autojen päästöjen pienentäminen jää markkinoiden harteille.
2.12.2008 10.26
Eilisiltainen neuvottelutulos europarlamentin ja EU:n ministerineuvoston välillä vesitti komission esityksen pahasti, sanoo euroedustaja Satu Hassi (vihr).
Autojen päästöraja 130 grammaa kilometrillä astuu voimaan vuonna 2015, kolme vuotta komission esittämää myöhemmin. Myös sakoista on tulossa Hassin mukaan niin pienet, etteivät ne käytännössä nopeuta autojen kehittämistä pieniruokaisemmiksi.
”Direktiivi autojen hiilidioksidipäästörajoista on ensimmäisenä valmiiksi neuvoteltu osa EU:n ilmastopaketista. Valitettavasti tulos ei lainkaan helpota ilmastonmuutosta aiheuttavien päästöjen vähentämistä Euroopassa.”
Hassin mukaan autojen polttoainekulutuksen pieneneminen jää täysin hintakehityksen ja vastuullisten kuluttajien varaan.
Hän muistuttaa, että kymmenen vuotta sitten Euroopan autoteollisuus lupasi vapaaehtoisesti alentaa uusien autojen keskipäästöt 120 grammaan kilometriltä vuoteen 2012 mennessä.
”Autofirmat unohtivat lupauksensa saman tien, nyt uusien autojen keskipäästö Euroopassa on vain vähän alle 158 grammaa kilometriltä.”
”Tätä vasten on täysin raivostuttavaa, että ilmastolupauksensa rikkonut autoteollisuus vielä aiotaan palkita miljardien tukiaisilla, jotka on piilotettu komission esittämään elvytyspakettiin”, Hassi sanoo.
Tweet