Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
Antti-Juhani Johansson
Vihreää? N2 tekee vihreiden tulevat vaalikampanjat.
17.2.2010 10.58
Seuraavan vuoden aikana nähdään, millaisen ilmeen Grandiosan pitsaperjanta-kampanjan toteuttanut mainostoimisto kehittelee vihreille.
Vuodesta 2006 lähtien vihreät ovat olleet yhteistyössä mainostoimisto Taivaan kanssa, mutta ainakin seuraavien kolmien vaalien kampanjan hoitaa N2.
”Puhuimme kampanjatiimin kanssa, että Suomessa on ollut vain yksi markkinointiviestinnän kannalta onnistunut vaalikampanja ja se oli kokoomuksen muutaman vuoden takainen kampanja. Muuten poliittinen mainonta on ollut todella innotonta”, sanoo N2:n toimitusjohtaja Alex Nieminen.
Hänen mukaansa vaalikampanjan tekeminen on sekä strategisella että luovalla tasolla kiinnostava haaste. Hän myös kiittelee vihreiden kampanjatiimiä ammattimaisesta suhtautumisesta markkinointiin.
Nieminen sanoo, että vaikka mainosalalla on pinnallinen ja kulutusta edistävä maine, sopivat N2:n arvot hyvin vihreiden arvoihin, vaikka kaikki työntekijät eivät välttämättä vihreitä äänestäisikään.
Niemisen mielestä toimiston ekohenkisyydestä kertoo muun muassa paperin käytön vähentäminen ja kokolattiamattojen laittaminen ilmastointitarpeen vähentämiseksi.
Niemisen mukaan tällainen ekologisuus on nykyisin kuitenkin enemmän normaalia toimintaa kuin etulyöntiasemaa tavoitteleva markkinointikeino.
N2:lla on myös kokemusta yhteiskunnallisista kampanjoista, se on osallistunut muun muassa Ilmastotalkoot-kampanjaan, tehnyt varainhankintakampanjaa Uniceflle ja rokotekampanjaa maailman terveysjärjestö WHO:lle. N2 teki myös kokoomuksen Ukko Metsolan viimevuotisen eurovaalikampanjan.
Muita N2:n asiakkaita ovat muun muassa Audi, Elisa, Microsoft ja Grandiosa-pakastepitsa.
Vihreiden ja N2:n yhteistyö kattaa vuoden 2011 eduskuntavaalit sekä vuoden 2012 presidentin- ja kuntavaalit.
Juttu on päivitetty klo 15.04. Grandiosan pitsaperjantai-käsite ei ole N2:n ideoima, kuten jutussa alunperin väitettiin.
vihreät 
Tweet