Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
30.11.2010 14.32
Yhdysvaltain entisen varapresidentin Al Goren tähdittämä ilmastodokumentti An Inconvenient Truth vaikutti tutkitusti ihmisten käyttäytymiseen. Asiasta kertoo AOL-uutissivusto.
Oregonin yliopistossa työskentelevä Grant Jacobsen vertasi päästökompensaatioita myyvien yritysten asiakasrekisterejä tietoihin siitä, missä Goren elokuvaa esitettiin. Selvityksessä kävi ilmi, että noin 15 kilometrin säteellä elokuvaa näyttäneistä teattereista ihmiset ostivat keskimäärin 50 prosenttia enemmän päästövähennyksiä.
Vaikutus oli lyhytaikainen, sillä vuotta myöhemmin eroa ei ollut enää havaittavissa.
Jacobsenin tutkimus julkaistaan Journal of Environmental Economics and Management -lehden tulevassa numerossa.
Goren elokuvan vaikutuksia on tutkittu aiemminkin. Pew-tutkimuskeskuksen mukaan elokuvan ensi-iltaa seuranneina kuukausina amerikkalaisten luottamus siihen, että ilmastonmuutos johtuu ihmisen toiminnasta, nousi yhdeksän prosenttiyksikköä.
Juttua on päivitetty 1. joulukuuta. Toisin kuin jutussa alunperin väitettiin Pewn tutkimuksessa ei selvinnyt, että ihmisen aiheuttamaan ilmastonmuutokseen uskoneita oli yhdeksän prosenttia, vaan että elokuvan seurauksena heidän määränsä kasvoi yhdeksän prosenttiyksikköä.
ilmastonmuutos  elokuvat  dokumentit 
Tweet