Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
Lasse Leipola
Sähköä tankkiin. Sähköautoille tasoitetaan tietä uusilla innovaatioilla.
19.1.2015 8.56
Sähköauto voi olla paitsi ratkaisu liikennepäästöihin myös työkalu sähköverkon kuormituksen tasaamiseen tuotantotasoltaan vaihtelevan aurinko- ja tuulivoiman yleistyessä. VTT ja kymmenet alan kotimaiset ja eurooppalaiset toimijat etsivät The Internet of Energy -hankkeessa ratkaisuja sähköautojen laajemman käyttöönoton edistämiseksi.
Osana hankettaa kehitettiin ISO/IEC 15118 -standardi sähköauton ja lataustolpan väliseen kommunikaatioon. Uusi standardi mahdollistaa niin sanotun kaksisuuntaisen latauksen, eli sen, että sähköauton akusta voidaan tarvittaessa purkaa sähköä takaisin sähköverkkoon.
”Sähköautojen määrän kasvaessa verkko joutuu koville, jos kaikki lataavat sähköautojaan yhtä aikaa. Siksi verkon kuormituksen huomioiminen on tärkeää”, sanoo Elektrobit Wireless Communicationsin teknologiajohtaja Taavi Hirvonen.
Empower IM jatkokehitteli ajatusta ratkaisulla, jossa auton omistaja voi varata esimerkiksi viisi prosenttia autonsa akusta sähkömarkkinoiden tasapainottamiseen.
”Jo tuolla viidellä prosentilla pystytään tulevaisuudessa tasapainottamaan merkittäviä pullonkauloja, jolloin sähköautot luovat uutta arvoa kansantaloudelle”, sanoo Empower IM:n kehitysjohtaja Jan Segerstam.
Hankkeessa kehitettiin lisäksi muun muassa kännykällä toimiva lataustolppien etävarausjärjestelmä sekä maksupalvelu, jossa lataustolppa tunnistaa auton ja lähettää laskun omistajalle jälkikäteen.
sähköautot 
Tweet