Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Kajakkimelojia Seattlen edustalla
Sateenkaarisoturit. Seattlen ympäristöjärjestöt yrittävät saada ainakin tuhat ihmistä vesille Shellin öljynporauslautan tielle.

Sateenkaarisoturit. Seattlen ympäristöjärjestöt yrittävät saada ainakin tuhat ihmistä vesille Shellin öljynporauslautan tielle.

Kajakkilaivasto odottaa Shelliä Seattlessa

7.5.2015 9.34

Noora Mattila

Mittakaavaero kansainvälisen öljybisneksen ja ympäristöaktivismin välillä on kiusallisen selvä.

Kun 217-metrinen kuljetusalus Blue Marlin kuljettaa öljy-yhtiö Royal Dutch Shellin 38 000 tonnia painavan ja 85 metriä pitkän Polar Pioneer -öljynporauslautan Seattlen satamaan, mielenosoittajat nousevat muutaman metrin mittaisiin kajakkeihin ajatuksenaan saartaa kantoalus terminaaliin.

Myös Suomi on mukana Shellin suunnitelmissa, sillä valtion omistama Arctia Shipping on monitoimimurtajat Fennican ja Nordican Shellin käyttöön arktisille merialueille.

Järjestöt Seattlessa ovat kouluttaneet yli sata ihmistä mielenosoitukseen toukokuun puolivälissä.

”Olisi hienoa nähdä vesillä tuhat kajakkia. Siitä tulee suuri rauhanomainen festivaali”, sanoo Backbone Campaign -järjestön johtaja Bill Moyer.

”Kun Shell yrittää lähteä satamasta, voimme vähintään viivyttää . En usko, että rannikkovartiosto ja poliitikot antavat lupaa käynnistää moottoreita, kun edessä on kansalaisia kajakeissa.”

Polar Pioneer on ensimmäinen kahdesta porausyksiköstä, jotka Shell aikoo lähettää Alaskan ja Venäjän väliselle Tšuktšimerelle tänä kesänä. Shellin suunnitelmat ovat olleet vastatuulessa viime vuosina, nyt on uuden yrityksen aika.

Shell tarvitsee koeporausluvan Yhdysvaltain sisäministeriön alaiselta Bureau of Ocean Energy Management -energiavirastolta. BOEM joutui julkaisemaan maaliskuussa korjatun arvioin arktisen öljyntuotannon ympäristövaikutuksista. Tuomioistuin oli todennut, että alkuperäisessä arviossa aliarvioitiin sekä mahdollisesti porattavan öljyn määrä että siitä aiheutuvat ympäristöriskit.

Shellin koeporaussuunnitelma on viraston arvioitavana toukokuun 10. päivään saakka.

”Yleensä virkamiesten päätökset saapuvat sopivasti juuri ennen porausten alkamista”, sanoo lakimies Erik Grafe Earthjustice-järjestöstä, joka on käräjöinyt Shelliä vastaan siitä lähtien, kun yhtiö 2008 lunasti valtiolta 275 toimilupa-aluetta Tšuktšimereltä.

Shell on jo vuokrannut Seattlen satamasta kotiterminaalin kahdeksi vuodeksi ja kuljettanut valtavan porauslauttansa Malesiasta Tyynenmeren yli.

BOEM ei kuitenkaan ole ainoa lupavirasto Shellin tiellä: yhtiön täytyy vielä saada poikkeuslupa valaiden ja hylkeiden häirintään ja vastata mursujen ja jääkarhujen suojelua koskevaan kanteeseen Alaskan tuomioistuimessa. Lisäksi ympäristöjärjestöt ovat nostaneet oikeusjutun Shellin öljyntorjuntasuunnitelmasta.

”Uusin arvio sisältää 75 prosentin mahdollisuuden suureen öljyvuotoon porausvuosien aikana. Se on häiritsevä ajatus, sillä öljy-yhtiöt eivät ole osoittaneet pystyvänsä pysäyttämään vuotoja arktisilla merialueilla”, Grafe sanoo.

Shellin ensimmäinen kokeilu Alaskassa 2012 ei luvannut hyvää: öljynporauslautta Kulluk ajautui karille kyydissään yli 500 000 litraa dieselöljyä ja jouduttiin hinaamaan pois. Aluksen operaattori Noble Drilling joutui maksamaan 12,2 miljoonaa dollaria korvauksia kahdeksasta rikkomuksesta. Se oli muun muassa pumpannut öljyistä vettä mereen ja jättänyt raportoimatta teknisistä ongelmista.

”Alaskan merialueet ovat erityisen haastavia siksi, että siellä on jäätä ympäri vuoden. Shellin porauspaikat sijaitsevat kaukana satamista ja rannikkovartiostosta”, Grafe sanoo.

Shell uskoo, että arktisilla merialueilla piilee vielä 13 prosenttia maailman löytämättömistä öljyvaroista. Tšuktšimereltä se arvelee nostavansa yli neljä miljardia barrelia öljyä. Yhdysvaltain öljynkulutus on noin seitsemän miljardia barrelia vuodessa.

Vihreä Lanka ei tavoittanut Shellin edustajaa kommentoimaan suunnitelmia.

arktinen öljynporaus 




Viite