Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Iiro Törmä

kampanjatyötä. Puolueaktiivista ei saa imeä kaikkia mehuja, sanoo vihreiden strategiatyötä johtanut Kaisa Hernberg.Iiro Törmä

kampanjatyötä. Puolueaktiivista ei saa imeä kaikkia mehuja, sanoo vihreiden strategiatyötä johtanut Kaisa Hernberg.

Vihreät puolustavat jäsenten mielenterveyttä ja perhe-elämää

17.5.2016 9.05

Riikka Suominen

Vihreiden uusi strategia painottaa kentän vahvistamista. Poliitisesta osallistumisesta halutaan tehdä aiempaa mielekkäämpää, nykyaikaisempaa ja hauskempaa.

Nykyisellään puoluetoiminta on turhan usein koettu puolihaaleaksi yhdistyksen pyörittämiseksi.

"Kun ihminen kiinnostuu polittisesta toiminnasta, ei riitä, että hänelle tarjotaan mahdollisuutta yhdistyksen hallituspaikkaan. On unohtunut, miksi puoluetoimintaa tehdään", sanoo strategiatyötä johtanut Kaisa Hernberg.


Valtaosa vihreiden jäsenistä
lähinnä seuraa politiikkaa ja osallistuu siihen korkeintaan keskustelemalla netissä.

"Moni kokee poliittiset luottamustehtävät vähän pelottavina. Jäsenille pitää tulla fiilis, että vihreys on meidän kaikkien juttu. Voimme jokainen puhua vihreiden suulla. Puolue ei ole meistä ulkopuolinen organismi", sanoo Hernberg.

Tapoja saada ihmisiä aktivoitumaan ovat esimerkiksi kansalaisjärjestöjen käyttämät nettivetoomukset ja kevyet toimintaryhmät. Esimerkiksi Helsingissä toimi viime vaalien alla ryhmä Lauttasaaren vihreät. Se ei ollut paikallisyhdistys vaan omatoiminen porukka. Tällaista intohimoista tekemistä ilman ylläpitoa vaativaa organisaatiota toivotaan syntyvän jatkossa lisää.

Tähän saakka riskinä on ollut, että kun ihminen aktivoituu, hänet pyydetään mukaan liian moneen. Hernbergin mukaan ainoa vaihtoehto ei saa olla kaikki tai ei mitään.

"Ihmisestä ei saa imeä mehuja. Mietimme strategiaryhmässä, ja olen miettinyt sitä henkilökohtaisestikin, miten voi säilyttää perhe-elämänsä, vapaa-aikansa ja mielenterveytensä ja silti osallistua puolueen toimintaan."


Strategia painottaa
koko politiikan kiinnostavuuden lisäämistä. Vain kuusi prosenttia suomalaisista kuuluu johonkin puolueeseen. Siksi vihreiden pitää tavoittaa ihmisiä, joita politiikka ei nyt kiinnosta, mutta jotka kokevat vihreät arvot hyviksi.

"Jos käytämme paukkuja muiden puolueiden kritisoimiseen, rapautamme yleistä uskoa politiikkaan", Hernberg sanoo. Strategian mukaan vihreää politiikkaa tehdään hymyssä suin ja muistutetaan, että huomenna voi olla vielä paremmin.


Puolueen edellinen strategia
on vuodelta 2009. Siinä asetettiin tavoitteeksi, että vuonna 2015 vihreät on suuri puolue, jolla on 15 000 jäsentä ja 15 prosentin eduskuntavaalikannatus. Vaikka vihreiden kannatus on kasvanut, ei lukuja ole tavoitettu. Jäsenmäärä on alle 10 000 ja viime eduskuntavaaleissa kannatus oli 8,5 prosenttia.

Uusi strategia ei aseta numeerisia tavoitteita.

"Edellisen strategian laatimisen aikaan Suomen poliittinen tilanne oli pitkään ollut todella vakaa. Oletettiin, että vihreiden kannatus kasvaa lineaarisesti. Eduskuntavaaleissa 2011 poliittinen kenttä meni uusiksi. Vihreiden budjettikin pieneni selvästi, eikä voitu toteuttaa suunniteltuja toimenpiteitä. Koska poliittinen kenttä on nyt liikkuva, on vaikea ennustaa, missä ollaan 2023. Siksi strategia liikkuu periaatetasolla. Mutta kasvun tavoite on siinäkin ilmaistu selkeästi", Hernberg sanoo.


Strategia ei linjaa politiikan sisältöjä, vaan tapoja, joilla politiikkaa toteutetaan. Se hyväksytään vihreiden puoluekokouksessa viikonloppuna.

strategia  puoluekokous  puoluekenttä  puoluekokous 2016 




Viite