Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
23.4.2015 6.19
Helsingin yliopiston ja Aalto-yliopiston Digivaalit2015-hankkeen tutkijat huomasivat, että suomalaiset poliitikot oppivat näissä vaaleissa hashtagien eli aihetunnisteiden käytön.
”Puolueiden lisäksi monet toimijat kansalaisjärjestöistä mediaan ovat rakentaneet omia kampanjoitaan erilaisten hashtagien ympärille”, kertoo tutkija Salla-Maaria Laaksonen Helsingin yliopistosta.
Twitterin käyttö vaaleissa oli alueellisesti jakautunutta. Eniten twiittejä lokakuusta vaaliviikon torstaihin saakka lähettivät vihreiden ja kokoomuksen ehdokkaat Helsingin ja Uudenmaan vaalipiireistä.
Verkostoanalyysi #vaalit2015-aihetunnisteista paljastaa, että kokoomus ja keskusta erottuvat omana ryhmänään. Myös vihreät erottuvat omana keskustelukuplanaan: he ovat aktiivisia Twitterissä ja Instagramissa, mutta enimmäkseen keskenään.
eduskuntavaalit 
Tweet