Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
Bruno Girin / Flickr (CC BY-SA)
Minne hupenivat hedelmät? Reilun kaupan banaani on vakiintunut suomalaisten ruokavalioon, mutta muut reilut hedelmät ovat kadonneet kauppojen valikoimista.
23.10.2017 12.02
K-supermarketeissa on monipuolisempi ja laajempi valikoima Reilun kaupan tuotteita kuin S-marketeissa tai Lidlin myymälöissä, ilmenee Taloustutkimuksen ostoskorivertailusta. Vertailu tehtiin syyskuun lopussa ja lokakuun alussa.
Tutkimus toteutettiin kymmenessä asukasluvultaan suurimmassa kaupungissa (Helsinki, Espoo, Vantaa, Tampere, Turku, Oulu, Jyväskylä, Lahti, Kuopio ja Kouvola).
Vertailu kattoi yhteensä 30 myymälää. Tutkimuksessa käytiin läpi 16 tuoteryhmää, joista jokaisesta tarkastettiin, kuinka monta Reilun kaupan merkillä varustettua tuotetta tuoteryhmästä löytyi.
K-supermarketeissa on keskimäärin 47 Reilun kaupan tuotetta, kun S-markeissa sama luku on 25,4 ja Lidleissä 10,7.
Reilun kaupan yhteyspäällikön Tuija Kopran mukaan Lidlissä Reilun kaupan tuotteiden suhteellinen osuus oli kuitenkin korkea.
Tutkimuksessa mukana olleista myymälöistä laajin Reilun kaupan tuotteiden valikoima löytyi Oulun K-supermarket Joutsensillasta. Sieltä löytyi yhteensä 66 Reilun kaupan tuotetta.
Ikävin havainto Kopran mukaan oli hedelmävalikoiman suppeus. Muutama vuosi sitten
suomalaisista elintarvikemyymälöistä löytyi vielä laaja Reilun kaupan
hedelmien valikoima.
”Nyt tarjolla on lähes pelkästään banaaneita, kun laajimmillaan valikoimassa on ollut myös Reilun kaupan ananaksia, appelsiineja, mandariineja, rypäleitä ja avokadoja. Näitä tuotteita on edelleen olemassa, mutta Suomessa niitä ei jostain syystä myydä.”
Tänään alkaa Reilun kaupan viikko. Teemaviikkoa on vietetty vuodesta 1999 lähtien.
reilu kauppa 
Tweet