Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Sähköauto on täällä!

Lasse Leipola

Mitsubishi iMiev.
Ai, sori. Linnut ja näkövammaiset eivät huomaa varoa äänetöntä sähköautoa.Lasse Leipola

Ai, sori. Linnut ja näkövammaiset eivät huomaa varoa äänetöntä sähköautoa.

18.9.2009 13.39

Lasse Leipola

Sähköautot valtaavat lähivuosina maantiet. Vihreä Lanka koeajoi Mitsubishi iMievin.

Auto on kuulemma jo käynnissä, kun istun ajajan paikalle. Olen hieman epäuskoinen, sillä mitään ei kuulu.

Laitan ajovaihteen päälle ja nostan jalan jarrupolkimelta. Mitsubishin sähköauto iMiev liikahtaa – täysin äänettömästi.

Vasta kun päästään parkkipaikalta tielle, alkaa renkaiden ääni voimistua. Maantiellä ohjaamoon kuuluu myös tuulen humina, mutta auto on hyvin hiljainen. Haaveilen tulevasta: hiljaisista aamuruuhkista ja vaimeista moottoriteistä.

Hiljaisuudesta on myös haittaa. Nopeus voi karata käsistä, kun moottori ei huuda, vaikka kierrokset nousevat.

Kaupunkiolosuhteissa vaarassa ovat näkövammaiset, jotka eivät havaitse äänettä liikkuvia autoja. Koeajossa ongelma olivat linnut. Ne eivät ymmärtäneet väistää autoa.

Vaikka iMievin moottori on hiljainen hissukka, se kiihtyy tarvittaessa ärhäkästi. Se vastaa teholtaan 1,8-litraista bensiinimoottoria, mikä on huomattavasti enemmän kuin tällaisissa kaupunkiautoissa yleensä.

Auto kulkee ja kääntyy ketterästi. Sillä on ilo ajaa ainakin keskusta-alueella, jossa riittää risteyksiä ja suunnanmuutoksia.

Jos autolla ajaisi pitkää matkaa, se tuntuisi varmasti hyvin pieneltä, mitä se onkin. Toisaalta iMievin akkukapasiteetti riittää korkeintaan 144 kilometrin kantamaan, eli hirveän pitkään sen kyydissä ei koskaan ehdi istua.

Suomen markkinoille iMiev tulee vuonna 2011.

Ratkaisuja akkupulmaan

Sähköautojen suurin ongelma on lyhyt kantama ja akkujen hidas lataus. Ainakin toinen ongelmista on ratkaistava ennen kuin sähköautosta voi tulla varteenotettava haastaja esimerkiksi hybrideille.

Mitsubishin iMiev voidaan pikaladata erityisellä asemalla 80 prosentin varaukseen noin puolessa tunnissa.
Akun lataus aivan täyteen tavallisesta pistorasiasta kestää yli kuusi tuntia.

Amerikkalainen Better Place -yritys kokeilee Israelissa käytäntöä, jossa akkuja ei ladata vaan ne vaihdetaan. Mitsubishi pitää hanketta epäilyttävänä, sillä akut ovat hankalassa paikassa ja vaihto voi aiheuttaa laatuongelmia: entä jos uusien akkujen tilalle saa vanhat ja huonokuntoiset?

Sähköautojen plussat ja miinukset

Käyttäjän kannalta:

+edullinen käyttää
+hiljainen

–äänetön moottori saa helposti ajamaan ylinopeutta
–äänetön auto voi yllättää muun liikenteen
–lyhyt kantama ja pitkät akun latausajat

Ympäristön kannalta:

+lähes päästötön
+melusaasteen väheneminen

–akut ja moottorit syövät harvinaisia maametalleja, kuten lantaania
–vähentää paineita joukkoliikenteen kehittämiseen
–linnut eivät älyä väistää äänetöntä autoa






Viite