Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
27.2.2009 10.06
Pikkuinen Max seuraa ostoskärrystä, kuinka äiti Lisa Mehalchin valitsee luomutomaatteja ruokakaupassa Seattlen Fremontissa. Kauppa on kuin mikä
tahansa amerikkalainen supermarketti – sillä erotuksella, että kyseessä on osuuskauppa, jonka elintarvikkeista valtaosa on lähellä tuotettua ruokaa,
luonnontuotteita ja luomua.
Kauppa on myös tavanomaista markettia viihtyisämpi: seinät on maalattu lämpimillä sävyillä ja työntekijöiden nimilapuissa seikkailee lehmiä ja
polkupyöriä. Hyllyt pursuavat luomua ja luksusta: tuoreita paistotuotteita ja vastajauhettua kahvia, oma osastonsa tofulle.
Fremont on yksi paikallisen PCC Natural Markets -osuuskauppaketjun yhdeksästä toimipaikasta. Viidentoista perheen vuonna 1953 aloittama osuustoiminta on paisunut sittemmin Yhdysvaltojen suurimmaksi asiakkaiden omistamaksi ekokauppaketjuksi. Ketjulla on lähes 40 000 asiakasomistajaa ja vajaa tuhat työntekijää.
Myyntiluvut ovat paukkuneet vuosi toisensa perään. Viime vuoden myynti oli 133 miljoonaa dollaria, eli reilut 100 miljoonaa euroa. Taantuma ei ole vähentänyt kassavirtaa, ainoastaan hidastanut kasvua.
”Ihmiset ostavat enemmän bulkkitavaraa ja raaka-aineita kotona laitettava ruokaa varten”, kestävän kehityksen johtaja Diana Crane sanoo.
PCC suosii paikallisia tuottajia. Sillä on myös säätiö, joka tukee osavaltion maatiloja ja kannustaa niitä siirtymään luomutuotantoon.Kymmenen vuotta sitten perustettu säätiö on ostanut kolme lakkautusuha alla ollutta maatilaa, jotka nyt keskittyvät luomutuotantoon.
PCC on palkittu lukuisia kertoja milloin parhaana gourmet-kauppana, milloin työpaikkana. Ja asiakasomistajat ovat uskollisia. Vihannestiskillä asioiva Mehalchino ollut jäsen 4,5 vuotta, siitä lähtien kun muutti Seattleen.
“Täällä on parhaat tuotteet, mitä olen mistään lähettyviltä löytänyt Pidän siitä, että voin luottaa siihen, mitä tuotteista sanotaan – he tutkivat taustat puolestani.”
Tweet