

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
19.11.2010 11.49
Uudenmaan paikoista kisaava Tiina Elo satsaa kampanjaansa rutkasti aikaa ja rahaa.
Ensi kevään kovin vaalikisa käydään Uudellamaalla, josta valitaan eniten kansanedustajia. Vihreät tavoittelee Uudeltamaalta vähintään yhtä lisäpaikkaa. Yksi paikan tavoittelijoista on espoolainen Tiina Elo.
Elon takana on 50 hengen tukiryhmä, joka on kampanjapäällikkö Tony Hagerlundin mukaan tavannut jo useita kertoja.
”Olen yllättynyt ihmisten määrästä. En olettanut, että kenelläkään olisi näin isoa tukiryhmää”, Hagerlund sanoo.
Hänen mukaansa ryhmäläisille pyritään jakamaan mahdollisimman paljon vastuuta. Ryhmäläisille on myös laadittu kampanjakäsikirja, johon on kirjattu vastuut ja kampanjan aikataulut. Kampanjanavaus on tammikuun lopulla Elon 40-vuotissyntymäpäivien yhteydessä.
Aktiivisuudesta sosiaalisessa mediassa on povattu vaalien valttikorttia, mutta Elo aikoo luottaa perinteiseen katukampanjointiin ja mainostamiseen.
”Keskeinen kohderyhmäni ovat ympäristön tilasta huolestuneet pienten lasten vanhemmat ja isovanhemmat, jotka eivät surffaile alvariinsa netissä, joten haluan kohdata ihmisiä henkilökohtaisesti”, Elo sanoo.
Kampanjointia varten Elo ottaa vaalien alla seitsemän viikkoa palkatonta vapaata työstään vihreiden puoluetoimiston kunta-asioiden sihteerinä.
”Kun tekee rahallisesti ison satsauksen, olisi hölmöä olla satsaamatta myös aikaa.”
Elon kampanjabudjetti on tällä hetkellä 20 000 euroa, johon hän itse sijoittaa 6 000 euroa. Kummatkin Elon vanhemmat laittavat pottiin myös 6 000 euroa, ja loput Elo laskee saavansa lahjoituksista, joita hän aikoo pyytää muun muassa syntymäpäivälahjojen sijaan.
Haasteellisinta Uudellamaalla on Elon mielestä koko vaalipiirissä näkyvän kampanjan tekeminen. Ehdokkaan uskottavuus kasvaa, mitä näkyvämpi hän on. Elon kohdalla tämä tarkoittaa mainoksia joukkoliikenteessä, Helsingin Sanomissa ja paikallislehdissä.
Menot yhteensä 20 000 euroa
Mainonta sanomalehdissä 7 500 €
Mainostelineet + muu rekvisiitta 500 €
Joukkoliikennemainonta 5 500 €
Esitteet 1 500 €
Mainonnan suunnittelu 1 000 €
Tilaisuudet 1 500 €
Kampanjan avaus ja 40-vuotissyntymäpäivät 2 500 €
Tulot yhteensä 20 000 euroa
Omat säästöt 6 000 €
Lahjoitus Jukka Elo 6 000 €
Lahjoitus Marja Elo 6 000 €
Muut lahjoitukset* 2 000 €
* Arvio, jos tulee vähemmän, Elo laittaa loput omista säästöistään ja jos tulee enemmän hän kasvattaa menopuolta vastaavasti.
Tweet