Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
Maxim Usik
12.9.2016 14.52
Kuntavaaliehdokkaan kannattaa panostaa blogiin ja sosiaaliseen mediaan jo nyt. Näillä nettivinkeillä valtuustopaikka on askeleen lähempänä.
”Sosiaalinen media ja netti ovat tärkeitä kampanjointikanavia varsinkin suurissa kaupungeissa”, sanoo väitöskirjatutkija Mari Marttila Helsingin yliopistosta. Hän oli mukana tutkimustiimissä, joka tutki sosiaalisen median vaikutusta viime eduskuntavaaleihin.
Tutkimuksessa selvisi, että juuri vihreiden kannattajille blogit, kotisivut ja sosiaalinen media ovat merkityksellisempiä kuin muille äänestäjille.
Facebookissa tavoitat eniten äänestäjiä, mutta ellet maksa Facebokille extraa, postauksesi näkyy vain harvoille. ”Rahan panostaminen kannattaa ehkä lähellä vaaleja”, sanoo Netprofile Finland-yrityksen viestintäkonsultti Sallamaari Muhonen (vihr). Valitse silloin postaus, joka näet analytiikasta herättävän muutenkin kiinnostusta, ja maksa Facebookille pari kymppiä sen lisänäkyvyydestä.
Twitteriä käyttävät mielipidevaikuttajat. Kansan syvät rivit eivät seuraa Twitteriä, joten ääniä sieltä ei juurikaan saa.
Hanki sen sijaan Twitter-seuraajiksesi oman alueesi toimittajia ja järjestöaktiiveita seuraamalla ensin heidän tilejaan ja keskustelemalla heidän kanssaan. Hyviä seuraajia saa olemalla aktiivinen ja kirjoittamalla asiaan liittyviä kommentteja. Toimittajat käyvät paljon keskusteluja Twitterissä. Jos sellaiseen kommentoi fiksusti, he voivat alkaa seurata sinua.
”Twitter-kommentointi on paljon tehokkaampi tapa saada mielipiteelleen, tapahtumalleen tai blogilleen näkyvyyttä kuin tiedotteiden lähettäminen”, sanoo Muhonen.
Twitter-mainonta on huomattavasti edullisempaa kuin Facebook-mainonta.
Instagramissa voit tuoda esiin arkeasi. Sinne syntyy luontevaa sisältöä esimerkiksi harrastuksista. Snapchatia käyttävät vielä vain nuoret. Jos et erityisesti halua tavoittaa juuri heitä, kannattaa käyttää aika muihin palveluihin.
Linkitä kaikki somekanavasi ja blogisi toisiinsa. Siten saat lukijoita.
”Älä jaa kadulla esitteitäsi, niistä ei kukaan tykkää. Tarjoa mieluummin verkossa ihmisille magneetti tulla sinun luoksesi”. sanoo Katja Lahti (vihr./sit). Hän nousi Espoon kaupunginvaltuustoon vuonna 2013 kampanjoimalla ainoastaan suositussa perheblogissaan. Ihmisiä houkuttelee heille hyödyllinen, positiivinen ja samaistuttava sisältö.
Jokainen on henkilöbrändi. ”Se ei ole kulissia vaan se, mitä osaat ja miten sinut nähdään. Sinun ei tarvitse muuttua keneksikään muuksi”, vakuuttaa Lahti.
Digitaalinen henkilöbrändi syntyy kirjoittamalla blogia omista aiheistasi. Ole rehellisesti oma itsesi, vastaa kommentteihin, osallistu keskusteluun, pyri ymmärtämään vastakkaisia näkemyksiä ja kommentoi muiden blogeja.
Mielikuva kuntapäättäjästä koostuu jatkumosta, ei yksittäisistä julkaisuista, sanoo Sallamaari Muhonen.
Jos sinulle ei ole ennestään digitaalista jalanjälkeä, vaan aloitat tyhjästä, on puoli vuotta lyhyt aika voittaa yleisö puolellesi. Silloin kannattaa vallita yksi asia, johon keskityt ja nousta esille omaa osaamistasi siinä aiheessa. Hyvä esimerkki tästä on vihreiden varapuheenjohtaja Maria Ohisalo, joka loi eduskuntavaalikampanjassa henkilöbrändiä köyhyyden asiantuntijana.
Poliittinen blogi voi olla muutakin kuin asiallisen kuiva analyysi lähdeviitteineen.
Koska arjen kaikki teemat liittyvät kunnallispolitiikkaan, voi blogisikin kertoa arjesta: koulusta, koirapuistosta, parkkipaikoista…
”Kevyempi blogi on helpompi päivittää ja voi sopia paremmin lukijoidenkin elämään. Runsailla lähdeviitteillä ja linkeillä varustettu teksti vaatii myös lukijoilta paljon aikaa, jota heillä ei ehkä ole”, muistuttaa Sallamaari Muhonen.
Esimerkiksi kaupunginvaltuutettu Tony Hagerlund (vihr) on listannut blogissaan Espoon uimarannat.
Voitko sinä listata lempilenkkipolkusi, kuntasi parhaat leikkipuistot tai kirjastot?
”Sisältömarkkinoinnin ykkössääntö on, että jos haluat myydä poran, niin älä puhu porasta vaan reiästä seinässä”, Katja Lahti sanoo. Kuntavaaleissa se tarkoittaa kirjoittamista sellaisista arjen asioista, joihin tarvitaan parempaa kuntapolitiikkaa.
Älä puhu arjestasi vaan näytä se! Näytä missä asut, näytä puutarhasi ja lenkkipolkusi. Kerro perheestäsi, jos se liittyy henkilöbrändiisi. Lapsista voi ottaa kuvan takaapäin, ellei halua paljastaa heidän ulkonäköään. ”Ihmisiä kiinnostaa henkilökohtainen elämäsi, koska he haluavat verrata sitä omaan elämäntilanteeseensa. Todennäköisin äänestäjä on demografialtaan samanlainen kuin sinä. Hän miettii, voiko samaistua sinuun”, Katja Lahti sanoo.
Netissä pitää kirjoittaa tiiviisti ja selkeästi. Kuntajargoniin ei pidä sortua, vaikka kirjoittaisitkin virkamiesten päätöksistä. Kannattaa tarkistaa, ymmärtäisikö äitisi tai isoäitisi blogitekstisi.
”Selkeä ilmaisu ei ole populismia. Populismia on tarjota yksinkertaisia ratkaisuita”, sanoo Lahti.
Lukihäiriö tai kirjoituskammo ei ole este hyvälle ehdokasblogille.
”Ääniblogi eli podcast tai kännykkävideo toimii mainiosti. Blogi voi muodostua myös valokuvista lyhyillä kuvateksteillä”, kannustaa Muhonen. Jos haluat sanoa, että leikkipuisto on kehno, niin ota sen vioista lähikuvia tai julkaise kuva toisesta esimerkillisestä leikkipuistosta.
Moniäänisyys lisää blogisi kiinnostavuutta. Haastattele asiantuntijaa tai tee yhteistyötä toisen puolueen järkevän ehdokkaan kanssa. Ette vie toistenne ääniä, mutta blogiin tulee lisää särmää ja tuplasti yleisöä.
Hyvä blogisisältö ei riitä. Se ei myy itse itseään. Tuottamasi sisällön on välttämätöntä tulla jaetuksi somessa. Osallistu linkillä aihetta sivuaviin keskusteluihin.
Älä huutele tyhjyyteen vaan käy keskusteluja! Tarkkaile, ketkä ovat somessa aktiivisia, kuka puhuu sinua kiinnostavista aiheista ja ujuttaudu niihin keskusteluihin. ”Eduskuntavaaleissa valituksi tulleet olivat tilastollisesti somessa enemmän vuorovaikutuksessa kuin muut ehdokkaat. He esimerkiksi mainitsivat tviiteissään useimmin muita ihmisiä”, sanoo tutkija Mari Marttila. Yksi tällaisista onnistujista oli vihreiden Ozan Yanar. Hän oli ennen eduskuntavaaleja melko tuntematon ehdokas, mutta tuli valituksi.
Kannattaa kommentoida vaikutusvaltaisten ihmisten tviitteihin. Niitä kommentoidaan paljon ja sinulle voi syntyä hyviä keskusteluja muiden seuraajien kanssaan.
Äänestäjälle on tutkitusti merkityksellistä, jos hän saa kontaktin ehdokkaaseen. Jos vastaat sosiaalisessa mediassa saamiisi viesteihin, äänestäjistä tuntuu, että olet lähellä. ”Eduskuntavaaleissa oli outoa, etteivät monet ehdokkaat keskustelleet kenenkään kanssa. He eivät vastanneet somessa esitettyihin kysymyksiin, vaan postasivat vain olevansa tänään Tuusulan torilla”, Marttila sanoo.
Parhaat some-poliitikot vastaavat myös niihin kommentteihin, joissa ollaan heidän kanssaan eri mieltä. Näin vastapuolen argumentit tulevat tutuksi. "Saan somesta enemmän tietoa kuin mistään muualta", on vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistö sanonut.
Jos et ole valmis keskustelemaan netissä, niin miten osoitat olevasi valmis kuntapolitiikkavääntöön?
Hyvällä Facebook-sivulla on muutakin kuin vain linkkejä ehdokkaan blogiteksteihin. Mieti, millaista keskustelua haluat siellä käytävän. Älä anna vastustajien ranttaamisen dominoida sivuasi, vaan pidä keskustelu sellaisena että ihmiset uskaltaa osallistua. Lahden mukaan muun muassa vihreä kaupunginvaltuutettua Erkki Perälän poliitikkosivu onnistuu hyvin.
”Ilmapallojen jakamisen kauppakeskuksissa voi jättää väliin, olet jo tavattavissa verkossa 24/7”, sanoo Katja Lahti.
Netissäkin voi suututtaa. Katja Lahden mielestä se kannattaa myöntää. ”Jos jostain provosoituu, niin sen voi myöntää ja sanoa että olen vihainen kirjoittaessani tätä. Se joka on vihainen lukiessaan sitä, hän saa luvan tuohtua epäoikeudenmukaisuudesta ja sinä olet oikea vertaistuki.” Jos etäännytät itsesi tunteesta, etäännytät itsesi lukijasta. Silloin olet yksisuuntainen äänitorvi etkä ota ihmisiä mukaan dialogiin.
Toisaalta vakiintuneelta poliitikolta odotetaan paksua nahkaa. Ville Niinistön mukaan poliitikko ei saa suuttua.
"Jos oma ärsyyntyminen näkyy, se on juhlan paikka poliittisille vastustajille. Somessa pitää heittäytyä ja olla huumorintajua."
Blogiteksti, jossa on kuva, houkuttelee. Päivityksiä, joissa on kuva, jaetaan muita innokkaammin. Panosta siis hyviin kuviin. Hanki niitä varten käyttöösi kunnon kamera tai laadukas kännykkä. Netissä on paljon ilmaisia ohjelmia, joilla kuvia voi käsitellä. Yksi hyvä on Picmonkey.
Näytä kuvissa luotettavalta, sellaiselta joka hoitaa hommat. ”Älä murjota, äläkä ota itsestäsi kännykkä-selfietä aamulla sängyssä. Ei haittaa jos näytät vähän kokoomuslaiselta”, nauraa Katja Lahti. Ehdokkaan painolla tai kauneudella ei ole merkitystä, mutta pitää näyttää siltä, että on tosissaan.
Hashtag eli tunniste on valtavan tärkeä, koska se auttaa lukijoita löytämään kirjoituksesi. Kirjoita blogitekstiin, instagram-kuvaan tai tviittiin, mitä se käsittelee tai mihin laajempaan keskusteluun se liittyy. Esimerkiksi tunnisteet #kuntavaalit2017 #vihreät #varhaiskasvatus #mäyräkoira #koirapuisto #turku ovat toimivia. Oma kampanjahästägisi ei äänestäjiä välttämättä kiinnosta. Muista myös muut kotikuntasi asukkaiden puhumat kielet.
Asioihin voi vaikuttaa paljon myös valtuuston ulkopuolella: kirjoita kuntalaisaloitteita, soittele virkamiehille tai kirjoita mielipidepalstoille. Näytä olevasi aktiivinen ihminen. Jos se tuntuu epämiellyttävältä, ei valtuustokaan ehkä sovi sinulle. Isojen kaupunkien valtuuston kokouksissa on livetviittausta. Osallistuu tällaiseen keskusteluun jo ehdokkaana.
Jos, et vaaleissa yltäisi kunnanvaltuustoon, niin lautakuntaan todennäköisesti pääset. Siinä tapauksessa ala pitää blogia lautakunta-asioista. Sitä kautta ajatuksesi ovat äänestäjille tuttuja seuraavissa vaaleissa. Muun muassa helsinkiläiset vihreät Otso Kivekäs ja Hannu Oskala ponnistivat valtuustoon pitkälti suosittujen lautakuntablogiensa ansiosta. Osmo Soininvaaran blogi on monelle esikuva.
Lautakuntien keskustelut ovat luottamuksellisia, mutta äänestystuloksen ja oman kantasi voit aina kertoa.
”Lautakuntien kokoukset antavat blogillesi rytmin ja blogille konkreettista sisältöä. Tärkeintä kaikesta, lukijoilla on syy tulla blogiin. Lautakuntien asiat kiinnostavat, sillä ne koskevat ihmisten arkea. Sama pätee kaupunginosayhdistykseen, jos toimit sellaisessa”, sanoo Muhonen.
Harjoittele somen käyttöä ja kokeile mikä toimii, ennen kuin ole tositoimissa vaalimökillä tai kampanjatilaisuudessa. Nettikampanjointi kannattaa aloittaa ajoissa. Viime eduskuntavaaleissa vaaliaiheinen keskustelu aktivoitui Twitterissä jo yli kaksi kuukautta ennen vaaleja.
maailmanparannuskoulu  some  twitter  kunnallisvaalit 
Tweet