Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
WSOY/Barrikadi
Muutos. Tuore pamfletti kuvaa sosiaalisen median tuomaa muutosta.
15.2.2011 13.00
Toimittajanelikko Tanja Aitamurron, Taneli Heikan, Matti Posion ja Petteri Kilpisen tuoreessa Uusi kultakausi -pamfletissa annetaan kylmää kyytiä kahdelle johtavalle mediavaikuttajalle.
Aamulehden entisen päätoimittajan Matti Apusen ja Helsingin Sanomien päätoimittajan Mikael Pentikäisen sanotaan kuuluvan pamfletin kirjoittajien nimeämään ”Vanhoillisten keskusliiton” muutosvastarintaiseen rivistöön, joka ei tajua sosiaalisen median mahdollisuuksia.
Nykyinen Elinkeinoelämän valtuuskunnan puheenjohtaja Apunen vähätteli Facebookia harrastukseksi tammikuussa 2011 television Pressiklubi-ohjelmassa ja kehotti pitämään harrastukset poissa työpaikalta. Apunen itsekään ei kuulemma pelaa työpöydän ääressä jalkapalloa, vaikka siitä pitääkin.
Samaan aikaan BBC:n uusi kansainvälisen uutistoiminnan johtaja Peter Horrocks ohjeisti väkeään käyttämään enemmän sosiaalista mediaa.
"Ellei muutoksen syleily kiinnosta, on parempi että menet tekemään jotain muuta (kuin journalismia)", Horrocksin kerrotaan sanoneen.
Pian tämän jälkeen Apunen vaihtoikin alaa, pamfletissa todetaan.
Helsingin Sanomat taas julkaisi marraskuussa 2010 sosiaalisen median käytön ohjeet, joissa varoitettiin liittymästä Facebookin tuki- ja kannatusryhmiin.
"Pentikäisen ohjeissa on tehty väärin oikeastaan kaikki, mikä sosiaalisessa mediassa voidaan tehdä väärin", pamfletissa moititaan.
Kirjoittajien mukaan journalistiset näkökulmapohdinnat Facebookissa olisivat antoisia sekä toimittajille että lukijoille ja sitouttaisivat lukijoita lehteen. Lukijat voitaisiin ottaa myös mukaan sisällön luomiseen sosiaalisen median avulla.
Pamfletin kirjoittaneilla toimittajilla on kokemusta arvostelemistaan medioista. Heikka ja Posio ovat työskennelleet Aamulehdessä ja Aitamurto Helsingin Sanomissa.
media  internet  facebook  sosiaalinen media 
Tweet