Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Kaupunginjohtaja uhkaa tehdä Helsingistä takapajulan

23.11.2007 0.00

Laura J. Rantanen

Jussi Pajunen

Helsingin kaupunginjohtajan Jussi Pajusen vetoomus yksityisautoilun puolesta perustuu puoluekantaan eikä tosiseikkoihin, kommentoi Helsingin vihreiden valtuustoryhmän puheenjohtaja Otto Lehtipuu Pajusen viimeaikaisia lausuntoja.

Pajusen ja ydinkeskustan yrittäjien viime viikolla esittämän näkemyksen mukaan Helsingin keskustaan saadaan eloa vain yksityisautoilua helpottamalla. Tähän päästään pysäköintipaikkoja lisäämällä ja sanomalla ehdoton ei ruuhkamaksuille kaupungin rajoilla.

”Sitä kutsutaan ideologiaksi. Keskustan yrittäjillä ei mene mitenkään huonosti. Pajunen on kuitenkin kokoomuslainen keski-ikäinen mies”, Lehtipuu sanoo.

Autoilun suosiminen paljastaa Lehtipuun mukaan kaupungin johdon huonon sitoutumisen ilmastonmuutoksen vastaiseen politiikkaan. Autoilun lisääminen keskustassa on täydellisessä ristiriidassa sen kanssa, mihin suuntaan Helsinkiä on haluttu kehittää.

”Tähän mennessä tavoitteena on ollut elävöittää keskustaa raivaamalla tilaa ihmisille, vapaalle toiminnalle ja kulttuurille. Kaupunginjohtajan irtautuminen esimiestensä päätöksistä, eli siitä mitä valtuusto linjaa, on huolestuttavaa.”

Kaupunginvaltuusto on ollut myötämielinen kävelykeskustan laajentamiselle, mutta varsinaisia päätöksiä on tehty vasta Keskuskadun osalta.


Kaupunginjohtajan ajatukset
eivät ole täysin tuulestatemmattuja. Pysäköintipaikkojen lisääminen on kirjattu yhdeksi toimenpiteeksi kaupunginhallituksen viime keväänä hyväksymään Helsingin elinkeinostrategiaan. Kanta-Helsingin yrittäjien puheenjohtajan Janne Kankaan mielestä pysäköintipaikkojen vähyys tyhjentää keskustan sekä kaupoista että asukkaista.

”Jos keskustan kivijalkamyymälät lähtevät huonojen liikennejärjestelyjen vuoksi, taloyhtiöltä vähenevät tulot. Se saattaa heijastua vastikkeisiin, jolloin asuminen keskustassa tulee entistä kalliimmaksi”, Kangas ennustaa.

Lehtipuun mukaan pysäköintipaikkojen lisäämisen puolesta taistellaan nyt usealla rintamalla. Myös kiinteistönomistajat lobbaavat.

”Pysäköintipaikkojen lisääminen on vanhakantaista ajattelua, eivätkä yrittäjätkään aina ymmärrä omaa etuaan.”


Ruotsin vihreiden puheenjohtajan Maria Wetterstrandin mukaan Tukholman keskustassa kauppa ei ole kärsinyt ruuhkamaksujen takia, ja vastustajatkin ovat vähitellen kääntyneet kannattamaan niitä. Erityisesti ammattiautoilijat ovat olleet tyytyväisiä. Ensimmäisestä viikosta alkaen liikenne väheni 20 prosentilla.

”Tukholmassa keskustan viihtyisyys lisääntyi ruuhkamaksujen myötä. Aluksi oli protestihenkeä, mutta nykyään maksuista ei enää yritetä livetä”, Wetterstrand sanoo.




Viite