Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Mikael Ahlfors

Matti Hilli.
Turpeen asialla. Vapon pomo Matti Hilli ei halua hirttäytyä turpeen päästöihin.Mikael Ahlfors

Turpeen asialla. Vapon pomo Matti Hilli ei halua hirttäytyä turpeen päästöihin.

Miksi Vapo viherpesee turvetta, Matti Hilli?

14.10.2010 15.10

Mari Valkonen

Turveyhtiö Vapo on käynyt syksyn ajan massiivista mainoskampanjaa turpeen maineen parantamiseksi. Kaksi prosenttia -kampanjalla Vapo haluaa kasvattaa turvesoiden määrää nykyisestä. Uusien soiden tarvetta Vapo perustelee puun polttamisen lisääntymisellä.

Valtio omistaa yli puolet turvekampanjaa käyvästä Vaposta. Miksi Vapo viherpesee turvetta, toimitusjohtaja Matti Hilli?

”Mistä päättelet, että turve esitettäisiin vihreänä vaihtoehtona? Me emme markkinoi turvetta EU:n politiikassa määritellyn uusiutuvan energian kriteeristön mukaisesti. Haluamme julkiseksi sen totuuden, että tällä hetkellä turveteollisuus käyttää alle prosenttia Suomen soista.”

Vapon vihreäpohjaisissa mainoksissa turve esitetään ainoastaan positiivisessa valossa: se on kotimaista, edullista ja tuo työpaikkoja. Mainossivustolla todetaan esimerkiksi lähi-sanan tarkoittavan ”kaikkea mahdollista hyvää, eikä oikein mitään pahaa”.

Turpeen polttaminen aiheuttaa kivihiiltäkin enemmän hiilidioksidipäästöjä. Miksi turpeenpolton päästöistä ei mainita mainoksissa lainkaan?

”Vapolla on luonnontieteeseen perustuva oma kanta, joka on eri, kuin EU-tieteeseen perustuva käytäntö. Me emme halua hirttäytyä siihen asiaan, koska pelaamme yhteiskunnan pelisäännöillä, ja nyt on sovittu, että ne ovat tällaiset.”

turve 




Viite