Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
4.10.2010
Eniten lukijamääräänsä tuoreimmalla mittauskaudella kasvattanut suomalaislehti oli ET, kertoo Kansallinen mediatutkimus.
Ikäihmisille eli yli 50-vuotiaille suunnattu aikakauslehti kasvatti lukijakuntansa koon kunnioitettavaan 700 000:een.
Nuorison suosimilla lehdillä menee nihkeämmin. Tutkimuksen suurimpiin häviäjiin kuului urbaanin ikinuorison äänenkannattaja City-lehti.
Tulokset kertovat karua tarinaa suomalaisesta mediasta, jota tehdään yhä enemmän seniorikansalaisten eli yli 50-vuotiaiden ehdoilla.
Tämä on ymmärrettävää, sillä vanhukset eli yli 50-vuotiaat muodostavat jo miltei 40 prosenttia Suomen väestöstä. Nämä harmaat pantterit ovat myös kaikkein innokkaimpia perinteisten medioiden – sanomalehtien, aikakauslehtien ja television – seuraajia.
Esimerkiksi Ylessä ongelma näkyy niin, että talon on miltei mahdoton tuottaa sellaista nuortenohjelmaa, jonka katsojista enemmistö ei olisi yli 50-vuotiaita.
Sama pulma piinaa kaikkia mediatuotteita. Rumban, Soundin ja Imagen lukijakunta on tätä nykyä tukevan keski-ikäistä.
Vauva-lehteen tarttuvat vastasyntyneiden sijasta nelikymppiset. Nuorisomedian kirjoihin pääsee nykyisin sillä, että enemmistö yleisöstä ei ole vielä eläkkeellä.
Basson, Demin ja Sinä Minän lukijoista niukka enemmistö saattaa vielä olla ihan oikeita nuoria eli alle viisikymppisiä.
Nuorison varaan ei mediataloissa kuitenkaan laske kukaan. Viime vuoden lopussa Suomessa oli vähemmän 15-vuotiaita kuin kertaakaan sitten vuoden 1895. Heistäkin valtaosa seuraa jotain ihan muuta kuin perinteistä mediaa.
Ja miksei seuraisi, kun sanomalehtien kaltaiset yleismediat ovat täysin ikäloppujen eli yli 50-vuotiaiden tohvelin alla.
Kaikki rohkeat avaukset karsiutuvat pois jo suunnitteluvaiheessa, kun toimituksissa pelätään Munkkiniemen mummon suuttuvan liian räväkästä lähestymistavasta.
Ainoa toivo on se, että tässä ilmapiirissä varttuva toimittajapolvi nousee jossain vaiheessa kapinaan ja potkaisee rollaattorin suurten ikäluokkien alta. Toistaiseksi toivo näyttää melko vähäiseltä.
Kun Aalto-yliopiston opiskelijat saivat alkusyksystä vapaat kädet toteuttaa yhden Talouselämä-lehden numeron, lopputulos näytti siltä kuin aatelisperheen suosikkipoika olisi yrittänyt tehdä vaikutuksen vanhempiinsa käyttäytymällä mahdollisimman korrektisti.
Kirjoittaja on median sisäpiiriläinen, joka on vasta ohittanut vaippaiän. Kirjoitus on julkaistu alunperin 1. lokakuuta ilmestyneessä lehdessä.