Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
Halpaa lystiä. Suomeen on viime vuosina rynninyt uusia halpalentoyhtiöitä. Yksi niistä on brittiläinen Easyjet.
14.5.2010 13.52
Lentoyhtiö Air Balticin tarjouksessa menopaluulippu Helsingistä Berliiniin maksaa 52 euroa. Vielä päättömämpi tarjous on Whizz Airin lento Puolaan 4,99 eurolla. Kuinka tämä on mahdollista?
Yhä useampi halpalentoyhtiö lentää Suomeen. Huhtikuun lopussa norjalainen Norwegian aloitti liikennöinnin Helsingistä Osloon ja Tukholmaan. Uusia reittejä ovat avanneet myös Ryanair, Easyjet, Wizz Air, Air Baltic ja Aer Lingus. Air Baltic avaa tänä keväänä peräti kahdeksan reittiä Suomesta Tallinnaan tai Riikaan.
Halpalentoyhtiöiden menestys perustuu siihen, että ne ovat karsineet kulunsa niin pieniksi kuin mahdollista, kertoo suomalaisia lentokenttiä hallinnoivan Finavian markkinointijohtaja Kimmo Ruotsalainen.
Lennot varataan pääosin internetissä, mikä säästää henkilöstökuluja. Halpalentoyhtiöillä on yleensä vain yksi matkustajaluokka, ja ne lentävät halvemmille ja vähemmän ruuhkaisille kentille. Lennot ovat lyhyitä, eikä niillä tarjoilla ilmaisia aterioita. Lisätienestejä yhtiöt saavat tarjoamalla hotelli- ja autonvuokrauspaketteja, luettelee Ruotsalainen.
Blue1:n yhteiskuntasuhteista vastaava Jari Suvanto muistuttaa, että lentolipun hinta muodostuu monesta palasesta. Lipun perushinnan päälle saatetaan halpalentoyhtiössä lisätä veroja ja lähtöselvitys-, paikkavaraus- ja matkatavaramaksuja.
Tulevina vuosina lentoliikenteen liittyminen EU:n päästökauppaan nostaa halpalentoyhtiöiden hintoja, sanoo liikenne- ja viestintäministeriön liikennepalveluyksikön hallitussihteeri Topi Sirén.
Halpalentolentoyhtiöt voivat vähentää päästökaupan maksuja ottamalla mallia perinteisten lentoyhtiöiden aikeista siirtyä uusiutuviin polttoaineisiin. Saksalainen Lufthansa tiedotti viime viikolla siirtyvänsä biopolttoaineisiin vuoteen 2012 mennessä, ja Finnair kertoi maanantaina, että se ryhtyy testaamaan biopolttoaineita.
Kimmo Ruotsalaisen arvion mukaan halpalentoyhtiöiden suosio tuskin jatkaa nykyistä kasvuaan. Lisäksi perinteiset lentoyhtiöt ja halpalentoyhtiöt lainaavat yhä useammin toimintamalleja toisiltaan.
Taantuman aikana perinteisetkin yhtiöt pyrkivät karsimaan kulujaan. Halpisyhtiöt taas houkuttelevat koneisiinsa liikematkustajia, jotka ovat valmiita maksamaan lipuistaan reppureissaajia enemmän.
lentoliikenne 
Tweet