Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
5.5.2010
Kirjoittaja on vihreä oikeusministeri, joka asettuu eduskuntavaaleissa 2011 ehdolle Uudenmaan vaalipiiristä. Kirjoitus on julkaistu alunperin 30. huhtikuuta ilmestyneessä Vihreässä Langassa.
Viime viikko oli jälleen viikko, jolloin pääkaupunkiseudun työmatkalaisten hermoja koeteltiin. Tällä kertaa lähijunat myöhästelivät ja jäivät tulematta radalta suistuneen vaunun takia. Tänä talvena näitä aamuja on ollut liikaa.
VR ja liikenneministeriö ovat tehneet lukuisia esityksiä asioiden parantamiseksi, ja hyvä niin. Hallitus teki myös suomalaisittain historiaa, kun se saattoi liikenneinvestoinneissa radat ja tiet yhtäläiseen asemaan. Teiden ylivalta taittui, mutta vasta kovan poliittisen väännön jälkeen.
Aivan neuvottelujen loppuvaiheessa ministeri Väyrynen yritti vähentää Länsimetron rahoitusosuutta ja julisti hämmentävää oppiaan siitä, kuinka rataliikenne on seitsemänkymmentälukulaista ajattelua, vielä sosiaalidemokraattista sellaista. Hallituksen enemmistö oli toista mieltä, ja todellakin hyvä niin.
Hallituksen sisällä on käyty muissakin yhteyksissä kiivaita keskusteluja yhdyskuntarakenteesta ja joukkoliikenteestä. Vihreiden näkemys sai enemmistön tuen valtakunnallisia alueidenkäyttötavoitteita tarkistettaessa ja vahvistetuissa maakuntakaavoissa.
Joukkoliikennelaissa sen sijaan olisimme halunneet edetä muuta hallitusta radikaalimmalla aikataululla.
Näissä kiistoissa olen kerta toisensa jälkeen törmännyt siihen, että Uudenmaan, Suomen väkimäärältään suurimman ja nopeimmin kasvavan alueen, poliittinen viesti on ristiriitainen ja hahmoton.
Vihreitä lukuun ottamatta kaikilta poliittisilta tahoilta löytyy oman oksan sahaajia, jotka ovat valmiita lykkäämään keskeisiä raide- ja bussikaistainvestointeja, jos vaihtoehtona on oman kulman asfaltointi.
Olen asunut lapsuuteni ja nuoruuteni pientalossa Pirkkalassa, Tampereen kupeessa. Tiedän mikä matalassa rakennuskannassa ja omassa pihassa kiehtoo.
Oman reviirin kaipuu ja luonnonläheisyys voidaan kuitenkin modernilla kaavoituksella saada aikaan niin, että yhdyskuntarakenne mahdollistaa kannattavan joukkoliikenteen ja lähipalvelut.
Uudenmaan raideinvestoinnit, kuten Lohjan rata, ratayhteys Porvooseen ja rantaradan kehittäminen, vaativat nykyistä suurempaa joukkoliikennerahoituskirjausta seuraavaan hallitusohjelmaan.
Pisara-rata mahdollistaa vuorovälien lyhentämisen koko Uudellamaalla, ja Jokerin raiteistaminen parantaa poikkiliikennettä.
Joukkoliikenteen arjen sujuvuus ja johtaminen on nostettava politiikan raskaan sarjan kysymykseksi. Junat eivät myöhästele ilman syytä, ja liian usein syy on väärän politiikan.
Tweet