Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Emilia Pippola

Luomuperunoita.
Luomupottua. Kotimainen luomuala etsii ostajia ulkomailta.Emilia Pippola

Luomupottua. Kotimainen luomuala etsii ostajia ulkomailta.

Luomu karkaa ulkomaille, kun kotimaassa ei maistu

16.2.2010 15.18

Hanna Eriksson

Suomalaiset luomuyrittäjät koettavat saada tuotteensa kaupaksi ulkomailla, kun suomalaiset kuluttajat hyljeksivät kotimaista luomua.

"Kotimarkkinat ovat huonot. Siksi panostamme nyt vientiin", Organic Food Finland -vientirenkaan vetäjä Erkki Pöytäniemi toteaa luomumessuilta Saksasta.

Saksassa huomenna alkavilla BioFach-messuilla on mukana yhdeksän suomalaisen luomuvientirenkaan yritystä. Pöytäniemen mukaan ruotsalaisia yrityksiä ei messuilla juuri näy.

"Ruotsalaiset kollegat totesivat, että Ruotsin kotimarkkinat vetävät niin hyvin, ettei niiden tarvitse lähteä Saksaan messuille", Pöytäniemi selittää.

Suomessa luomua myydään vuosittain runsaalla 70 miljoonalla eurolla. Tanskassa, jossa on saman verran asukkaita kuin Suomessa, luomumarkkinat ovat kymmenen kertaa suuremmat. Yksi syy Pöytäniemen mukaan on se, etteivät kauppaketjut ole tehneet mitään luomuruuan myynnin edistämiseksi.

"Suomessa vallitsee lisäksi herttainen yhteisymmärrys siitä, että kaikki suomalainen ruoka on hyvää ja terveellistä. Eläinaktivistien sikavideot kuitenkin kertovat, ettei todellisuus ole meillä sen kauniimpi kuin muuallakaan."

Pöytäniemen arvion mukaan Suomesta viedään luomutuotteita ulkomaille noin 14 miljoonalla eurolla vuosittain.

"Luomutuotteiden jalostusastetta pitää nostaa. Nyt Suomesta viedään paljon raakaviljaa ja hiutaleita", Pöytäniemi sanoo.

luomu 




Viite