Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
27.4.2007 5.53
Hallitusohjelma on purkitettu. Vihreiden kannalta tärkeitä olivat tietenkin ympäristö-, energia-, perusturva- ja tasa-arvokysymykset. Terveyskysymysten toteutumista ei niin paljon ole pohdittu.
Ilahduttavinta oli terveyden edistämisen politiikkaohjelma. Sen muotoilu on väljä, mutta riittävän selvä. Kyseessä ei ole hankerahoitusruletti, vaan yritys kehittää rakenteita ja lainsäädäntöä. Parhaimmillaan ohjelma voi vahvistaa terveyden edistämisen edellyttämää päätöksentekoa ja rahoitusta.
Alkoholi- ja tupakkaveron korottaminen on tärkeää, vaikka veron tuottotavoite, 30 miljoonaa euroa vuodessa, onkin naurettava. Mietojen alkoholijuomien veron korottamisella päästään puuttumaan myös nuorten juomiseen. Oluiden, siidereiden, lonkeroiden ja breezereiden kohoavat hinnat hillitsevät nuorten juomahaluja enemmän kuin aluksi ohjelmassa ollut valistuskampanja.
Vanhusten hoidon osalta on hienoa, että ohjelmassa puhutaan kuntouttavan työotteen lisäämisestä sekä toimintakyvyn, omatoimisuuden ja itsenäisen suoriutumisen vahvistamisesta. Toivottavasti kunnissa tehtyä työtä tuetaan valtion puolelta muutenkin kuin informaatio-ohjauksella.
Risujakin on. Olen huolestunut ajatuksesta yhdistää kansanterveyslaki ja erikoissairaanhoitolaki uudeksi laiksi terveydenhuollosta. Sinänsä perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon ja sosiaalisektorin yhdistäminen toimivaksi palveluketjuksi on hyvä ajatus, mutta lakiuudistuksessa terveyden edistämisen näkökulma on vaarassa kadota. Jospa kansanterveyslain osia käytettäisiinkin omaan lakiin terveyden edistämisestä?
Liikunnasta ei terveyden kannalta esitetty uusia avauksia. Toivoin selvää kannanottoa taito- ja taideaineiden määrän lisäämisestä peruskoulussa. Viime hetkellä muotoilu kuitenkin kääntyi ympäripyöreäksi toteamaksi ”aseman vahvistamisesta lisäämällä valinnaisuutta”. Mitähän sekin tarkoittaa?
Lähinnä keskustan ajama ruoan arvolisäveron alennus oli huono päätös. Kaiken ruoan ALV-alennus hyödyttää ruokakauppiaita ja absoluuttisesti enemmän rikkaita (jotka ostavat kalliimpaa ruokaa) kuin köyhiä. Samalla olemme valitettavasti menettäneet mahdollisuuden ohjata valikoivalla ALV-alennuksella ihmisten ruokavalintoja esimerkiksi terveelliseen tai eettisesti kestävään suuntaan.
Lopuksi huomio kaksinaismoralismista. Hallitusohjelmassa pyritään aiheellisesti vähentämään väestön tupakointia, mutta sen tekijöille sallittiin sauhuttelu Säätytalon käytävillä talon tupakointikiellosta huolimatta.
Kirjoittaja on UKK-instituutin johtaja ja vihreiden puoluevaltuuskunnan jäsen, joka osallistui asiantuntijana hallitusneuvotteluihin.