Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
2.3.2007 5.56
Nettimyynnistä on tullut luomuviljelijöille kasvava bisnes.
Luonnonmukaisesti viljelty ruoka käy nyt kaupaksi internetissä. Netin kautta ostettua ja suoraan ovelle kuljetettua luomuruokaa myydään koko ajan enemmän, ja viljelijät näkevät nettimyynnissä huomattavan kasvupotentiaalin.
”Nyt on meneillään jo kolmas vuosi kun liikevaihto kaksinkertaistuu”, kertoo Svarfvarsin tilan luomutuottaja Jukka Ahonala Karjaalta.
Ahonala toimittaa luomutuotteita lähialueen perheiden lisäksi myös ravintoloihin, kouluihin ja päiväkoteihin. Nettikauppa on selkeimmin kasvava osa liikevaihtoa.
Netin kautta luomutuotteita myy Suomessa kymmenkunta yrittäjää. Suurimmat verkkokaupat ovat erikoisliikkeiden ja tukkujen ohessa syntyneitä kaikenkattavia myymälöitä, joista tilauksen saa napinpainalluksella kotiovelleen missä päin Suomea tahansa.
Uudellamaalla nettiluomua myyvät viljelijät ovat huomanneet, että asiakkaat arvostavat suoraa kontaktia ruuan tuottajaan ja tekevät ostoksensa mielellään ilman väliportaita.
Viime vuodet Suomen luomumyynnillä on yleisesti ottaen mennyt huonosti. Vaikka kuluttajien asenne luomua kohtaan on myönteinen, myynti ei ole kasvanut toivotusti. Erityisen surkeaa on luomuruuan menekki marketeissa, ja pääkaupunkiseudun ulkopuolella luomun saatavuus on usein huonoa.
”Luomu ei aina sovi marketteihin. Laatu ja hinnoittelu eivät edistä käyttöä”, Ahonala kritisoi.
Luomua myyvillä pienillä erikoisliikkeillä pyyhkii kuitenkin hyvin: niiden myynti kasvaa jo neljättä vuotta. Erikoisliikkeiden, tori-, suora- ja nettimyynnin osuus luomukaupasta on noin 15 prosenttia.
Luomutuotteiden nettikauppa alkoi Britanniasta, missä viljelijät keksivät tehdä luomun ostamisen mahdollisimman helpoksi, houkuttelevaksi ja säännölliseksi. He aloittivat tuotteiden toimittamisen valmiiksi kootuissa laatikoissa suoraan kuluttajien kotiovelle 15 vuotta sitten.
Luomutuotelaatikko on osoittautunut niin suosituksi, että maan suurimmat kauppaketjut Sainsbury’s ja Tesco aloittivat laatikkomyynnin viime syksynä.
Tanskassakin ovelle toimitettu luomuruoka on suosittua. Årstiderna-verkosto välittää luomulaatikoita säännöllisesti 35 000 kotiin. Luomumyynnin arvo on Tanskassa lähes viisi kertaa enemmän kuin Suomessa.
Luomulaatikoiden suosio on perustunut ulkomailla samoihin syihin, joita suomalaiskuluttajatkin luomutuotteissa arvostavat: hyvään laatuun, kestävään tuotantotapaan ja siihen että ruoka on tuotettu lähellä.
Suomessa Tanskan mallia ovat alkaneet noudattaa Labbyn tila ja Svarfvarsin luomutila Uudeltamaalta. Molempien valikoimissa on oman tilan tuoretuotteita, tukkutavaraa ja luomulihaa.
Svarfvarsin puuhakkeella lämmitetyissä kasvihuoneissa kasvaa muun muassa tomaatteja ja yrttejä, avomaalla parsaa ja mansikoita. Nettimyynnissä on myös muiden viljelijöiden ja luomutukun tuotteita. Tilalla on myös nautakarjaa.
Tulevaisuudessa luomun jakelun suunnitellaan hoituvan tilan oman bioenergialla. Tarkoituksena on siirtyä käyttämään jakeluautoissa lehmien lannasta tehtyä biopolttoainetta.
”Olen toiminut alalla kolmekymmentä vuotta ja uskon vahvasti vihreiden yritysten tulevaisuuteen”, Ahonala sanoo.
Tweet