Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
28.11.2008
Limukoneita myyvä yritys aloitti tänään perjantaina kampanjan pullovettä vastaan. Sodastream-koneita markkinoiva Etacap julistaa olevansa pullovesikulttuurin vastaliikkeen veturi.
Sen mukaan vain jokin kollektiivinen hulluus ajaa suomalaisia ostamaan muovipulloihin pakattua vettä, jonka aiheuttamat hiilidioksidipäästöt ovat monisatakertaiset hanaveteen verrattuna.
Limukone sen sijaan lisää hanaveteen kuplia ja makua. Kone oli hitti 1980-luvulla.
Tänä vuonna kasarisuosikki on tehnyt kansainvälistä paluuta ympäristöystävällisyyteen nojaavalla kampanjoinnilla. Nyt siis myös Suomessa.
Pulloveden markkinointikin on limukoneyhtiöstä katsottuna arveluttavaa.
"Pullovettä markkinoidaan epämääräisillä ympäristölupauksilla. Pulloveden ostaminen on saatettu jopa sitoa hyväntekeväisyyteen, jolloin kuluttajien mielikuvat manipuloidaan pulloveden negatiivisista ympäristövaikutuksista ympäristönsuojeluun", Etacapin toimitusjohtaja Markus Lassila sanoo yhtiön tiedotteessa.
Totta. Esimerkiksi parjattua pullovettä myyvä Hartwall tukee WWF:n Itämeren-suojelukampanjaa Operaatio Merenneitoa. Pullonpalautuksen ulkopuolelle jätetyillä rinkulapulloilla julkisuutta saanut Plup antaa rahaa Baltic Sea Action Groupille, niin ikään Itämeren puhdistamiseen.
Etacap puolestaan alkaa sponsoroida Luonto-Liiton Itämeri-kiertuetta. Rahaa kilahtaa Luonto-Liitolle, kun joku katsoo netistä yhtiön tekemän pulloveden ympäristövaikutuksista kertovan videon.
Pulloveden tai limukoneen valmistamisen vaikutuksia enemmän janoista hämmentävät ympäristöjärjestöt. Vesi kuin vesi, ja joku Itämeri-hanke on valmis pyhittämään sen markkinoinnin. Epäselväksi jää, mihin järjestöt haluavat kuluttajien ostamista ohjata.
Enkä äkkiä keksi sitäkään, miten meri liittyy sinänsä turhaan pulloveteen. Kummassakin on vettä?
Tweet