Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Tulossa nettivaalit

26.1.2007 5.57

Laura Kosonen

Vihreät kampanjoivat aiempaa enemmän verkossa, mutta ehdokkaiden on edelleen paleltava toreilla esiteniput ojossa.

Kampanjatestin esittely
Jottei totuus unohtuisi. Vihreät vaikuttajat esittelivät toimittajille vihertestiä keskiviikkoisessa kampanjanavauksessaan.

Vihreiden keskiviikkona käynnistämä eduskuntavaalikampanja painottuu etenkin alkuvaiheessa voimakkaasti nettiin. Nettikampanjaan kuuluvat muun muassa vihertesti, blogit ja keskustelupalstat sekä oma vaalikone. Tutkimukset ovat osoittaneet, että vihreitä äänestävä valitsee ehdokkaansa muita useammin verkossa. Vaalikoneiden ja ehdokkaiden nettisivujen merkitys korostuu erityisesti viimeisinä viikkoina ennen äänestyspäivää.

Vihreiden kampanjapäällikkö Iiris Kivimäki myöntää, että nettikampanjalla haetaan myös kustannustehokkuutta. Televisio- ja lehtimainokset maksavat rutkasti enemmän kuin verkkokampanjointi. Vihreitä ehdokkaita onkin nyt patisteltu osallistumaan nettikampanjaan vähintäänkin perustamalla omat kotisivut. 


Netti ei, ainakaan toistaiseksi, korvaa perinteistä kampanjointia. ”Netissä ovat nykyajan torit, mutta kohtaamiset turuilla ja toreilla ovat edelleen yhtä tärkeitä”, Kivimäki arvioi.

Vihreiden valtakunnallisessa kampanjassa virtuaalimaailma ja torikahvit yhdistyvät ensi viikonloppuna, kun ehdokkaat jalkautuvat kaduille yli 30 paikkakunnalla. Katutapahtumissa äänestäjät voivat tehdä vihertestiä ja käyttää vihreiden vaalikonetta kannettavilta tietokoneilta.

Etenkin piirijärjestöjen omissa kampanjoissa toritapahtumat ovat edelleen merkittävässä roolissa. ”On hirveän tärkeää näkyä katukuvassa. Se myös lisää ihmisten mielenkiintoa mennä nettiin”, sanoo Varsinais-Suomen vihreiden toiminnanjohtaja Riikka Kyläheiko.

Pirkanmaan Vihreiden toiminnanjohtajan Tiina Kannisen mukaan piirin pienet voimavarat sanelevat sen, että netissä tukeudutaan suureksi osaksi puolueen kattokampanjaan. Pirkanmaalaiset suunnittelevat muun muassa laskiaisriehaa, jossa tarjotaan vegaanirokkaa. Hiihtolomalla pirkanmaalaiset suuntaavat Himokselle, jossa he kampanjoivat yhdessä keskisuomalaisten kanssa. ”Siellä on paljon täkäläisiä hiihtolomalaisia.”


Pohjois-Savon piirisihteeri Mikko Huovila toteaa, että myös maakuntatasolla nettiin kannattaa panostaa, mutta se ei välineenä korvaa lehtiä.

”Nettiin eksyy merkittävä osa vihreiden kannattajista, mutta eivät kaikki. Ehdokasta täytyy tehdä tunnetuksi kaikilla areenoilla.” Huovila sanoo.

Pohjois-Karjalassa keskustelua on käyty omien blogien lisäksi maakuntalehti Karjalaisen sivuilla. Pohjois-Karjalan vihreiden puheenjohtaja Ville Elonheimo kertoo, että alueella on käynnissä kolme erilaista kampanjaa: Tarja Cronbergin sitoutumattoman valtuuskunnan kampanja, piirin yhteiset riennot sekä ehdokkaiden omat kampanjat. Al Goren Epämiellyttävä totuus -elokuvan näytökseen riitti jo joulun alla väkeä.


Helsingin Vihreiden vaalipäällikkö Ville Tuominen huomauttaa, että isoilla paikkakunnilla netin merkitys on suurempi kuin maalla. Kuitenkin myös helsinkiläiset ehdokkaat päivystävät ydinkeskustassa sekä vievät vihreän vaalitelttansa sähköpakettiautolla lähiöihin. Mukana on sylimikroja, mutta muuten meno on melko perinteistä. ”Jaamme esitteitä, ilmapalloja ja mehua. Pyrimme siihen, että mehu on luomua”, Tuominen kertoo.


Lisää aiheesta:



Viite