Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
30.5.2008 8.36
Öljyn hinta on tehnyt jälleen uuden ennätyksen. Öljytynnyri maksaa jo yli 130 dollaria, eikä loppua kallistumiselle näy. EU:ssa ja Yhdysvalloissa autokauppa kakistelee, mutta mitä tapahtuu Suomessa?
Täällä autoja myydään enemmän kuin pariinkymmeneen vuoteen. Uusien autojen myynti on alkuvuonna kasvanut huikeat 17 prosenttia, ja tällä viikolla Helsingin Sanomat kertoi käytettyjenkin autojen tuonnin pitkän alamäen vaihtuneen yli 15 prosentin nousuun.
Tästä kaikesta voi kiittää vuodenvaihteessa voimaan tullutta autoverouudistusta, johon kansa suhtautuu samalla asenteella kuin viinaveron laskuun: nyt nautitaan!
Historialliseksi ja edistykselliseksi mainostettu, päästöjen mukaan porrastettu autoverouudistus ei näytä hyvistä aikeista huolimatta vähentävän hiilidioksidipäästöjä, päinvastoin.
Uusienkin autojen päästöt ovat laskeneet massiivisesta 180 grammasta kilometriltä vain eurooppalaiselle keskitasolle, noin 161 grammaan kilometriltä.
EU:n tavoite on neljässä vuodessa leikata uusien autojen päästöt 120 grammaan kilometriltä, johon Suomen autoverotuksella ei edes unelmoida päästävän.
Kun hallitus sopi uudesta autoverotuksesta, päätökseen liitettiin lisälauseke, jonka mukaan ”hallitus seuraa liikenteen päästöjä ja ottaa käyttöön lisätoimenpiteitä, jos näyttää huonolta”, kuten Oras Tynkkynen kirjoitti blogissaan marraskuussa.
No, nyt näyttää huonolta, mutta riittääkö se? Koska on virallinen päästömittaus ja miten pian politiikkaa korjataan?
Nyt autoilijat ovat bensan ja dieselin hinnankorotusten takia valmiiksi barrikadeilla, tai ainakin Tuulilasin keskustelupalstoilla, joten lisätoimenpiteeksi kaavailtua polttoaineveron korotusta on varmasti vaikea ajaa läpi.
Ainakin ruuhkamaksuihin pitää saada vauhtia – vai onko pakko odottaa, että öljystä tulee suomalaisillekin liian kallista?
Tweet