Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
Riikka Suominen
Rahti raiteille. Ruotsin hallitus rakentaa lisää nopeita junayhteyksiä ja siirtää kuljetuksia maanteiltä juniin. Myös yöjunayhteyksiä Ruotsista Keski-Eurooppaan luvataan parantaa.
6.2.2019 10.35
Ruotsin uuden hallituksen budjetti lisää ympäristöverojen osuutta kerättävistä veroista melkein puolellatoista miljardilla eurolla. Lisäksi hallitus satsaa merkittävästi rahaa ilmastopolitiikkaan.
Hallituksen muodostavat sosiaalidemokraatit ja vihreät. Lisäksi oikeistopuolueista keskusta ja liberaalit tukevat hallituksen budjettia, vaikka niillä ei ole omia ministereitä.
Ympäristöjärjestöt ovat iloisia, että uudessa hallitusohjelmassa on
sitouduttu rajoittamaan ilmaston lämpeneminen puoleentoista asteeseen. Vuoden 2014 hallitusohjelmassa ei mainittu
edes kahden asteen tavoitetta.
”Uuden hallituksen ympäristö- ja ilmastopolitiikka on monella alueella yllättänyt ympäristöjärjestöt kunnianhimollaan”, sanoo David Kihlberg ympäristöjärjestö Naturskyddsföreningenista.
Hänestä ruotsalaisen blokkipolitiikan, eli vasemmisto- ja oikeistohallitusten vuorottelun päättyminen on ollut hyvä asia ilmastolle.
”Blokkipolitiikka pakotti puolueet vastustamaan toistensa ehdotuksia, vaikka ilmastosta oli suuri yksimielisyys.”
Ilmastosta syntyi tosin viime vuonna poliittista vääntöä, kun kokoomus ja kristillisdemokraatit yrittivät budjetissaan poistaa lentoveron ja leikata ilmastosatsauksista.
Yrityksille hallituksen verouudistus sopii. Niille on tärkeää se, ettei
kokonaisveroaste kasva, sanoo Nina Ekelund Haga Initiativetista, joka on ilmastoasioissa edistyksellisten yritysten verkosto.
”Hiilidioksidivero on kasvattanut Ruotsin kilpailukykyä. Ilmastotoimet vahvistavat yrityksiä”, Ekelund sanoo.
Polttoaineiden hiilidioksidivero on vähentänyt päästöjä neljänneksellä vuoden 1990 jälkeen samaan aikaan kun maan bruttokansantuote on kasvanut yli 60 prosenttia.
Ongelma on, etteivät Ruotsin kokonaispäästöt tällä hetkellä laske. Se johtuu siitä, etteivät teollisuuden päästöt laske eikä edellisellä hallituskaudella kiristetty autoverotus pure. Vihreille päästöjen paikallaan junnaaminen on noloa.
Uutta hallitusohjelmaa Ekelund kehuu kunnianhimoiseksi. Tavoitteet ja kiellot ovat selkeitä.
”Kiellot saavat yrityksiltä tuen, jos siirtymäaikaa tarpeeksi. Esimerkiksi maan autoteollisuus todennäköisesti hyväksyy fossiiliautokiellon. Nähdään, että kaikkien maiden pitää tehdä se.”
Ruotsi aikoo kieltää uusien polttomoottoriautojen myynnin vuodesta 2030 eteenpäin.
Nostettavia veroja ovat lentovero, polttoainevero ja polttamalla tehdyn lämpöenergian vero. Uutena tulee ainakin tekstiilivero.
”Edellisessäkin hallituksessa nostimme ympäristöveroja 10–15 miljardilla kruunulla, nyt teemme saman uudelleen”, sanoo vihreiden valtiopäiväedustaja Lorentz Tovatt Vihreälle Langalle Tukholmassa.
Se, miten nyt sovittu 15 miljardin kruunun eli noin puolentoista miljardin euron verouudistus käytännössä toteutetaan, on vielä epäselvää.
”Veronkorotukset osuvat kansalaisiin ja teollisuuteen. Ne kompensoidaan tuloveron alennuksella”, Tovatt sanoo.
Vihreille harmillista on, että veronalennukset kohdistuvat eniten hyvätuloisiin. Oikeistopuolue liberaalit ei olisi kuitenkaan suostunut hallituksen tueksi, jos suurituloisten solidaarisuusveroa ei olisi poistettu.
Kiertotaloutta on Ruotsissa edistetty laskemalla käytetyn tavaran, korjauspalveluiden ja tavaran vuokraamisen arvonlisäveroa.
Vaikka ympäristöjärjestöt ovat tyytyväisiä Ruotsin suuntaan, on vielä paljon tehtävää, jotta Ruotsi hoitaa oman osuutensa lämpenemisen rajoittamisesta puoleentoista asteeseen. Päästöjen hintaa pitäisi nostaa ja saastuttavista yritystuista päästä eroon.
”Systeemin virhe ovat ympäristölle haitalliset tuet. Tammikuun sopimuksessa (jolla hallitus muodostettiin) sanottiin, että kaikki lainsäädäntö katsotaan ilmaston kautta. Silti yhä rakennetaan moottoriteitä ja öljynjalostamoita. Arlandan lentokenttää halutaan myös laajentaa”, Kihlberg sanoo.
Ruotsi  vihreä verouudistus  verotus  miljöpartiet 
Tweet