Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
Sammeli Heikkinen
Hieman halvempaa. Ajoneuvovero kevenee keskipäästöisellä autolla parikymppiä vuodessa.
21.11.2018 15.23
Eduskunta päätti tänään keskiviikkona laskea henkilö- ja pakettiautojen ajoneuvoveroa.
Eilen tiistaina eduskuntapuolueet keskustelivat pääministeri Juha Sipilän (kesk.) kokoonkutsumina, miten Suomi voisi hillitä ilmastopäästöjään nykyistä paremmin.
Tämän päivän päätös on ristiriidassa ilmastohuolen kanssa, sillä ajoneuvoveron leikkaaminen laskee yksityisautoilun hintaa.
Ajoneuvovero määräytyy hiilidioksidipäästöjen mukaan: mitä suuremmat päästöt, sitä korkeampi vero. Se peritään vuosittain.
Vaikka nyt päätetty noin 50 miljoonan euron verohuojennus painottuu sähköautoihin ja vähäpäästöisimpiin polttomoottoriautoihin, verotus kevenee suurimmalla osalla autoilijoista.
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin mukaan suomalaisen henkilöauton keskipäästö on noin 160 grammaa hiilidioksia per kilometri. Tällaisen auton verotus kevenee pari kymppiä vuodessa.
Suuripäästöisen, noin 200 grammaa kilometrillä päästävän auton verotus ei enää kevene. Minkään auton ajoneuvovero ei nouse.
Lakiesityksen valiokuntakäsittelyssä ympäristöministeriö sekä liikenne- ja viestintäministeriö pitivät veron laskemista liikenteen päästövähennystavoitteiden vastaisena.
Eduskuntakäsittelyn pohjaksi mietinnön tehnyt valtiovarainvaliokuntakin totesi, että verohuojennus poikkeaa valiokunnan linjasta. Tavoitteena kun on ollut siirtää verotuksen painopistettä auton hankinnasta käytön verotukseen.
Valiokunnan vihreä kansanedustaja Emma Kari ehdotti vasemmistoliiton Kari Uotilan kannattamana, että eduskunta hylkää esityksen.
Kari perusteli hylkäysesitystä sillä, että veronkevennys lisää päästöjä:
”Huolimatta siitä, että kokonaisvaikutus liikenteen hiilidioksidipäästöihin olisi veromuutoksen pienuuden takia vähäinen, tämä on täysin nurinkurinen kehityssuunta.”
Eduskunnan käsittelyssä ajoneuvoveron kevennyksen hylkäämistä kannattivat vain vihreät ja vasemmistoliitto.
Valtiovarainvaliokunnan demarijäsenet puolestaan esittivät, että huojennus annetaan vain alle 116 grammaa kilometrillä päästäville autoille ja tätä enemmän päästävien ajoneuvojen verotusta kiristetään. Tässä mallissa ajoneuvoveron tuotto olisi pysynyt nykyisellään.
Tätä esitystä kannattivat eduskuntakäsittelyssä SDP, vihreät ja vasemmistoliitto, joten sekin kaatui.
Keskiviikkoinen päätös perustuu siihen, että ajoneuvoveron keventämisestä 50 miljoonalla eurolla sovittiin hallituksen budjettiriihessä.
”Valiokunta on valmis hyväksymään esityksen osana budjettisopua esitetystä kritiikistä huolimatta”, todetaan myös valtiovarainvaliokunnan mietinnössä.
Juttua päivitetty kello 18.00. Suuripäästöisten autojen päästöt korjattu 200 grammasta satasella 200 grammaan kilometrillä.
Tweet