Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Nautitaan lumiukoista

8.12.2006 5.47

Vihreä Lanka

Vihreän Langan juttusarjassa Lämpenevän maailman lapset on pohdittu, miten ilmaston lämpeneminen pitäisi ottaa huomioon lastenkasvatuksessa. Lukijat suosittelevat puhumista, pyöräilyä ja pehmeitä arvoja.


Ilmastonmuutokseen pitää suhtautua vakavasti, mutta realistisesti. Lapsen kanssa on hyvä opetella itsekin elämään ekologisemmin. Lapselle on hyvä kertoa, että pienilläkin teoilla on merkitystä: tulee esimerkiksi sammuttaa turhat valot ja pienentää veden kulutusta. Ja kun vauva syntyy, on hyvä miettiä kestovaippojen käyttöä. Se jos jokin on iso teko ilmastonmuutoksen vähentämiseksi!

Leena Sovasto, Heinola


Kannattaa keskittyä lumiukkojen rakentamiseen, kun se on vielä mahdollista. Ensisijaisesti pitää antaa lapsille myönteisiä kokemuksia – talvella kylmästä, kesällä puhtaista uimavesistä. Oma esimerkki on tärkeä. Lasten kanssa kannattaa liikkua lihasvoimin ja julkisella liikenteellä vaikkapa harrastuksiin.

Ilmastonmuutosta voi myös konkretisoida leikkimällä lasten kanssa vaikkapa korallia ja pukemalla päälle hirveästi vaatteita. Tällaiselta korallista tuntuu, kun ilmasto kovasti muuttuu.

Hannes Tuohiniitty, Keuruu


Koska loppuelämän kestävät ruokailutottumukset muodostuvat varhain, pitäisi lapset opettaa syömään ilmastoystävällistä kasvis- ja lähiruokaa. Hampurilaispaikat pannaan, härkäpapu ja marjat kunniaan. Lasten kanssa pitää käydä sienessä ja marjassa ja opettaa muitakin selviytymistaitoja uimisesta ja tulenteosta lähtien. Kierrättäminen ja korjaaminen ovat tärkeitä. Kunpa joku olisi jo lapsena opettanut minut korjaamaan polkupyörää.

Emma Karimaa, Sarkola


Lapset tulisi kasvattaa henkisten arvojen ympäristössä arvostamaan materian sijasta pehmeitä arvoja kuten koulutusta.

Antti Nikkanen, Espoo


Helppoa. Sulje televisio ja puhelin, sammuta tietokone, unohda muovilelut ja pikaruoat. Elä tänään, mutta tee huominen. Lapsen luontainen luovuus on ääretön. On kyse valinnoista ja rajallisuudesta. 

Leena-Maria Siirilä, Lohtaja


Tarvitsevatko lapset mitään muuta ilmastonmuutoskasvatusta kuin että vanhemmat omilla valinnoillaan vaikuttavat lasten tietoisuuteen ilmastonmuutoksesta? Lapset kuitenkin omaksuvat pitkälti vanhempiensa arvot ja arvothan ilmentyvät meidän elintavoissamme. Parasta ympäristökasvatusta on näyttää omilla valinnoillaan mallia lapsille ja selittää heille, miksi välillä pyöräillään lähikauppaan, miksi metallit ja paperit laitetaan eri roskiksiin ja miksi lastenhuoneen mikkihiirilampun ei tarvitse palaa, kun huoneessa ei olla.

Katja Rothsten, Turku


Ainakin siten, ettei lapsia raahattaisi joka paikkaan autolla. Itse voisi näyttää esimerkkiä kulkemalla jalan tai pyörällä.

Erkki Löfberg, Riihimäki


Minulla on
kaksi lasta, jo 19- ja 17-vuotiaat. Koko heidän elinaikansa ovat kaikki ympärillä olevat asiat, vanhempia ja perhesuhteita lukuun ottamatta, muuttuneet tavalla tai toisella. Valitettavasti lapset on jo pitänyt totuttaa ajatukseen, että vain muutos on pysyvää. Mitkä hyvänsä poliittiset päätöksetkin muutetaan lyhytnäköisesti nykyään, esimerkkinä ydinvoimapäätös.

Vaikka tulevaisuutta pitää ajatella, on lapsemme totutettu nauttimaan myös tästä hetkestä, carpe diem. Koskaan ei esimerkiksi tiedä, milloin on viimeinen lumitalvi.

Olemme aina pyrkineet elämään vähän kuormittavasti. Meillä ei ole autoa, kierrätämme emmekä harjoita materialismia. Pyrimme tuomaan esiin sen yltäkylläisyyden, missä täällä Suomessakin eletään. Valitettavasti tietynlaista kriisiin valmistautumista pitäisi tuoda esiin paljon enemmän, sillä koskaan ei voi tietää, mikä katastrofi meitä koskettaa, joko välillisesti tai suoraan. Ei turhia pelkoja luoden, vaan realistisesti ja konkreettisesti. Nämä ovat vaikeita asioita tässä kuluttamista ihannoivassa maailmassa.

Heli Tapaninen, Jyväskylä


On muistettava
, että lasten elämän lähtökohta on nykyinen tilanne. Kaikista muutoksista kerrottaessa on siis verrattava nykyhetkeen eikä jonnekin menneisyyteen. On myös kerrottava se, mitä ihmiset voisivat asian hyväksi (yrittää) tehdä.

Marja-Liisa Harju-Khadr, Helsinki


Vanhempien
oma esimerkki on tärkeintä: elämäntavat, kuluttaminen jne. Sen lisäksi on annettava tietoa siitä, mitä hyötyä on, että toimitaan tietyllä tavalla. Jos edellä mainitun onnistuu saamaan vielä hauskaksi ja mielekkääksi, niin sen parempi. Koti on perusta, mutta vastaavalla tavalla pitäisi pystyä toimimaan myös kodin ulkopuolella kuten päiväkodeissa, koulussa ja muuallakin.

Heidi Hopp, Lahti


Varmaan lapset ymmärtävät parhaiten, kun ilmastonmuutos esitetään sarjakuvan, kuvakirjan tai yleensä satukirjan muodossa.

Leila Honkanen-Turunen, Lahti


Vihreä Lanka pyysi Lämpenevän maailman lapset -juttusarjan aloittaessa lukijoitaan kertomaan mielipiteensä ilmastonmuutoksen huomioimisesta lastenkasvatuksessa.


Lisää aiheesta:



Viite