Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
11.12.2017
Lappi on Suomen matkailun veturi. Matkailun kokonaiskysyntä Lapissa on liki miljardi euroa, yöpymiset kasvoivat 13 prosenttia 2015–2016 ja matkailun investointipotentiaali on noin 2,3 miljardia euroa. Matkailu on Lapissa kasvava vientiala ja merkittävä työllistäjä.
Matkailuala on herkkä ja elää vahvasti erilaisten trendien mukana. Esimerkiksi Äkäslompolossa pelätään, että Hannukaisen kaivoshanke tuhoaa matkailun mahdollisuudet ja karkottaa vierailijat.
Sierilän voimalaitos Rovaniemellä voi hävittää Kemijoen viimeisen luonnontilassa olevan jokialueen ja sen korkeat rantatörmät. On mahdotonta yhteensovittaa rikkaasta luonnosta ammentava matkailu ja sen hävittävä liiketoiminta.
Matkailun uhkana on myös vierailijan pettymys, jos mielikuvamainonta ei vastaakaan todellisuutta. Lapin lumiset talvet ja räiskyvät revontulet eivät ole koko Suomen brändi. Porot ja erämaat eivät valtaa maisemaa heti taajaman loputtua.
Haluan lappilaisena kannustaa kaikkia tarkastelemaan oman kuntansa matkailumarkkinointia. Onko välitetty kuva totuudenmukainen, vai nojaako Suomi liiaksi joulupukin taikamaahan? Mikä tekee kunnastasi omaleimaisen ja houkuttelevan? Onko matkailun kehittäminen johdonmukaista ja tutkittuun tietoon pohjautuvaa, vai vain toistuva juhlapuhe?
Matkailu on usein vastuullinen elinkeino, jonka edistäminen sopii vihreälle kuntapoliitikolle. Tässä ei kannata kuitenkaan olla liian naiivi. Myös matkailulta on vaadittava korkeita kriteerejä.
On hyvä muistaa, että kyse ei ole vain suomalaisten keskeisistä asioista. Myös Lapissa riistetään saamelaiskulttuuria matkailun edistämiseksi, eikä se ole millään mittarilla mitattuna oikein, vastuullista tai kestävää.
Tweet