Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
26.5.2016
Kun palasin pääsiäislomalta Lapista Lahteen, olivat VR:n aikataulut muuttuneet. Aiemmin olisin voinut koisia yöjunassa Riihimäelle asti. Nyt jouduin vaihtamaan Tampereella jo ennen aamukuutta.
Näin siksi, että hallitus päätti lopettaa Riihimäki-Lahti-radan ostoliikenteen. Sen seurauksena olisin joutunut odottamaan asemalaiturilla lähes tunnin, jos olisin vaihtanut vasta Riihimäellä.
Vaikka aikataulumuutos oli tiedossa, yllätyin siitä, miten se on tehty. Aiemmin Riihimäki-Lahti-väliä liikennöitiin kerran tunnissa, nyt kahden tunnin välein. Muutos on hankaloittanut merkittävästi opiskelijoiden, työssäkäyvien ja Tampereen suuntaan matkaavien elämää.
VR:n suunnittelujohtaja Antti Tuominen kertoi alkuvuodesta, että noin puolet Riihimäki-Lahti-radalla tehdyistä matkoista ovat osa kauemmas suuntautuvaa matkaketjua. Leikkaukset on tehty ajattelematta kasvaneita matkustajamääriä saati ruuhka-aikojen liikennetarvetta.
Liikenne- ja viestintäministeriölle on esitetty vetoomuksia liikenteen säilyttämisen puolesta. Silti edes velvoiteliikenteen määrää ei ole nostettu, kuten joillain yhteysväleillä on säästöjen vuoksi tehty.
Sen sijaan radanvarren kunnille esitettiin mahdollisuutta neljään päivittäiseen lisävuoroon. Kunnat olisivat maksaneet ne itse. Tähän alueen kunnilla ei yksinkertaisesti ollut mahdollisuutta.
Koulupäiville on saatu hankittua kaksi linja-autovuoroa aamulle ja kaksi iltapäivälle. Tämä ei kuitenkaan auta työssäkäyviä eikä kaukomatkalaisia.
Hallituksen säästöt heikentävät alueen asukkaiden mahdollisuuksia liikkua viisaasti ja ympäristön kannalta kestävästi. Ne myös vähentävät alueen kuntien ja yritysten vetovoimaa.
Junaliikenne avataan kilpailulle ensi vuonna. On kuitenkin hyvin epävarmaa auttaako se tähän tilanteeseen.
Tweet