Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Blogi

Ilmojen halki biolöpöllä

Juha Peurala

Lentokonepiirros
Vallankumous. Sosialistisen suunnittelun riemuvoitto oli Kolisenko-13, maaefektiä hyödyntävä pintaliitokone, joka käytti polttoaineenaan pellettejä. Juha Peurala

Vallankumous. Sosialistisen suunnittelun riemuvoitto oli Kolisenko-13, maaefektiä hyödyntävä pintaliitokone, joka käytti polttoaineenaan pellettejä.

25.4.2008

Eno

Lentokone saattaa tankata biopolttoaineella jo kymmenen vuoden päästä.

Nimimerkki "Maan vankiko?" kysyy: Kun öljy loppuu, loppuuko lentäminen? Voisiko lentokoneen saada lentämään biopolttoaineella?

Eno vastaa: Lentokoneen moottorin voi saada pyörimään mitä ihmeellisimmillä polttoaineilla. Ongelmana on kuitenkin se, että lentokoneet lentävät ääriolosuhteissa: koneen ulkopuolella voi olla pakkasta -50 astetta.

Jos auton moottorissa biodiesel sakkautuu ja kone sammuu, sen kuin ohjaat tien viereen. Tilanne on kiusallisella tavalla eri, jos sakkautuminen tapahtuu kymmenessä kilometrissä Atlantin yllä.

Nykyiset biopolttoaineet eivät vielä kestä näin kylmää. Niiden energiantuottokyky on myös heikompi, joten saman lennon tekemiseen tarvittaisiin suurempi massa polttoainetta. Kokeiluja ja jopa kaupallisia lentoja on jo tehty seoksilla, joissa on 20 prosenttia biopolttoainetta.

Lentokonevalmistajat satsaavat nyt voimakkaasti biopolttoaineisiin, sillä alalla on sitouduttu päästöttömyyteen 2050 mennessä. Yhtiöt haluavat hypätä yli ensimmäisen sukupolven biopolttoaineiden, joiden raaka-aineen viljely syö sademetsiä ja pinta-alaa ravintokasveilta.

Kiinnostusta on herättänyt levistä valmistettu biopolttoaine. Ehkä jo 7–10 vuoden päästä sitä voidaan saada lentokoneen tankkiin, jopa sataprosenttisena.

Sitten loppuisi hippien vinkuminen, ehkä. No hipithän ovat osanneet lentää kasviperäisillä aineilla jo vähintään 1960-luvulta lähtien.



Lisää aiheesta:

  • 1.1.1970


Viite