Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Blogi

Mielivärini on Hoover-valkoinen

Dyykkijä Jukka Nikulainen esittelee joka toinen viikko parhaat löytönsä.

Dyykkijä Jukka Nikulainen esittelee joka toinen viikko parhaat löytönsä.

7.8.2015

Jukka Nikulainen

Välillä roskiksista löytyy vanhojen avioehtojen tai tonttikauppakirjojen kaltaisia, todella omituisia papereita ja vihkoja. Usein dokumentit ovat joko niin harvinaisia tai tarkoitettu niin pienelle yleisölle, ettei niihin juuri törmäisi muuten kuin dyykkimällä. Tämänkertainen roskislöytö kuuluu nimenomaan tähän kategoriaan. Kyseessä on vuoden 1990 Iskulauserekisteri.

Mainoshoitajat ry perusti Iskulauserekisterin vuonna 1959, mutta ihmeellistä kyllä, se jatkaa toimintaansa yhä. Nykyään sloganeja voi selailla netissä Suomen Markkinointiliiton sivuilla.

Mutta mikä iskulause oikeastaan on? Ei hätää! Vihkosemme valistaa:

"Iskulause on tuotteiden, palveluiden tai liiketoiminnan yhteydessä käytettävä lyhyt sanonta, joka sisältämänsä omaperäisyyden takia on omiaan erottamaan haltijan tuotteet, palvelut tai liikkeen muista."

Vihkomme ja Markkinointiliiton sivut vahvistavat, ettei rekisterin ylläpito varsinaisesti perustu lain pykäliin tai tavaramerkkisäädöksiin. Ilmeisesti rekisteri on lähinnä tarkoitettu mainosalan ammattilaisille referenssiksi, ettei vahingossa astu toisen varpaille.

Iskulauseiden erottaminen muusta mainonnasta on kuitenkin ilmeisen haastava tehtävä. Rekisterin sääntöjen kolmas pykälä huomauttaa:

"Tuotteen lajia, laatua, paljoutta, käyttötarkoitusta, hintaa taikka valmistuspaikkaa tai -aikaa joko yksinomaan tai ainoastaan muuntelun keinoin tai lisäyksin ilmaisevaa iskulausetta ei sellaisenaan ole katsottava erottamiskykyiseksi. Arvosteltaessa iskulauseen erottautumiskykyä on kiinnitettävä huomiota kaikkiin asianhaaroihin ja erityisesti siihen, kuinka kauan, miten laajalti ja mitä tuotteita varten iskulausetta on käytetty."

Vanhin -- ja vielä vuonna 1989 voimassa oleva -- rekisteröity iskulause on Amerin "Yes, sir -- siirry Sinäkin Bostoniin", vuodelta 1959. Pauligin edelleen käyttämä slogani "Tietysti Pauligin" on näköjään vanhaa perua, sekin rekisterin syntyvuodelta 1959.

Ilman maksullista uusimista iskulause pysyy sääntöjen mukaan rekisterissä vain viisi vuotta kerrallaan. Suomalaisen tupakan ohella muita nyt jo kadonneita tuotteita ja tuotenimiä löytyi rekisteristä vielä vuonna 1990. Esimerkiksi: "STEP kaikkien huuulilla. STEP på varje läpp" (Hartwall), "Ei päivää ilman Elantoa", "James päällä joka säällä" (Mattisen teollisuus) tai "Pukeva -- aina pukeva" löytyvät vihosta vielä.

Muutama hieman onnettomampi slogani oli uusittu vielä 90-luvulla. Jostain käsittämättömästä syystä esimerkiksi sloganit "Syö Itikan makkaraa, pysyt kunnossa", "Pieni suomalainen" (Suomen teippituote), "Harrastus on viisaus" (Kuluttajaneuvontaliitto) ja "Nyt juomaan joka sorkka" (Turun muna) on tosiaan rekisteröity aikoinaan käyttöön. Etteivät vain muut mainostajat keksisi käyttää näitä hengentuotteita! Rekisterin merkintöjä selaillessa tulee mieleen vanha suomalaiskansallinen viisaus: aina on tilaa vielä yhdelle -- joka käyttää REXONAA.

Mainostajille, sloganirekisterille ja vanhoille iskulauseille on helppo nauraa. Pelottavampaa on, kun huomaa, kuinka monen renkutuksen ja tekstin rekisteristä tosiaan tunnistaa.

dyykkari  dyykkaus 





Viite