Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
Marine Traffic -palvelu
Hulinaa. Suomenlahti on yksi maailman vilkkaimmin liikennöidyistä merialueista.
23.4.2015 11.11
”Öljyonnettomuuden todennäköisyys Suomenlahdella on keskimääräistä korkeampi. On suoranainen ihme, ettei isompia havereita ole vielä sattunut”, sanoo tutkija Annukka Lehikoinen Meriturvallisuuden ja -liikenteen tutkimuskeskuksesta.
Keskuksen tutkijaryhmä on selvittänyt, kuinka todennäköinen tankkerihaveri Suomenlahdella on ja kuinka usein tällainen onnettomuus voi johtaa öljyvuotoon.
Tuloksen mukaan yhteentörmäyksestä aiheutuvan öljyonnettomuuden riski voi kasvaa viime vuosikymmenen loppuun verrattuna jopa nelinkertaiseksi lähitulevaisuudessa. Tuolloin tankkerionnettomuuksia sattuisi odotusarvoisesti 24 vuoden välein. Luvut eivät sisällä karilleajoja.
Öljyonnettomuuksien riski on kasvanut laivaliikenteen vilkastumisen myötä. Erityisesti tankkeriliikenne Venäjälle on lisääntynyt vauhdilla.
Suomenlahti on yksi maailman vilkkaimmin liikennöidyistä merialueista. Se on hankala liikennöitävä lahden mataluuden, kapeuden ja Suomen rannikon saaripaljouden vuoksi. Talviajan pimeys ja jääpeite vaikeuttavat laivaliikennettä entisestään.
Itämeri  öljyonnettomuus 
Tweet