Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Rikkidirektiivi puhdistaa Helsingin ilmaa

11.4.2008 0.00

Anna Ruohonen

Laivaliikenteen päästöt Helsingin keskustassa pienenevät. Yli kaksi tuntia laiturissa seisovien alusten on 2010 alkaen tuotettava sähkönsä nykyistä vähemmän rikkiä sisältävällä polttoaineella tai kytkeydyttävä maasähköön. Tämän määrää Euroopan unionin uusi rikkidirektiivi.

Helsingin keskustan laitureissa ei ole maasähköliitäntöjä suurille aluksille. Laivat siirtyvät 0,1 prosenttia rikkiä sisältävän polttoaineen käyttöön laiturissa nykyisen 0,5-prosenttisen sijaan. Kevyempi polttoaine on nykyistä kalliimpaa, mikä tietää matkoille lisää hintaa.

Varustamot ovat myös tutkineet rikkipesurien käyttöä.


Pääkaupunkiseudulla laivaliikenteen osuus rikkidioksidipäästöistä on neljä prosenttia. Laivat ovat suurin päästölähde energialaitosten jälkeen: energialaitosten osuus on yli 90 prosenttia. Laivojen päästöt vapautuvat ilmaan matalalla.

”Ympäristön kannalta parasta olisi käyttää koko matkan ajan typen oksideja vähentävää katalysaattoria sekä vähän rikkiä sisältävää polttoainetta”, Helsingin sataman laatu- ja ympäristöpäällikkö Kaarina Vuorivirta sanoo.

Päästöt pienenevät Helsingissä, kun Viking Line vaihtaa huhtikuun lopussa vanhan Rosellansa tilalle uuden Xprs-aluksen. Sen kaikissa koneissa on katalysaattori.


Helsingin-reitiltä on poistunut viidessä vuodessa neljä vanhaa alusta, ja tilalle on tullut pika-alusliikennettä. Pika-aluksille on Helsingin keskustan laitureissa kaksi maasähköpaikkaa. Satama arvioi, että yhden maasähköpaikan rakentaminen maksaa vähintään 300 000 euroa.

”Meillä on huonoja kokemuksia investoinnista muuntamoon. Kun laituripaikka vaihtuu, laitteet ovat väärässä paikassa”, Vuorivirta kertoo.

”Eikä maasähkö ole päästötöntä, se siirtää päästön muualle.”

Maasähkön käyttö lisää Pohjoismaisilla sähkömarkkinoilla hiililauhdevoiman tuotantoa.

Laivaliikenteen päästöjä kasvattavat ulkomaiset risteilyalukset. Kesäksi Helsingistä on varannut laituripaikan ennätysmäärä aluksia, kaikkiaan 275.


EU:n lisäksi päästörajoja kiristää kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO. Viime viikolla se päätti laskea polttoaineen rikkipitoisuuden rajan Itämeren ja Pohjanmeren avomeriliikenteessä yhteen prosenttiin nykyisestä 1,5 prosentista. Muutos tulee niin ikään voimaan 2010 alussa.

”Tämä on merkittävä virstanpylväs. Rikkirajat ovat olleet korkeat verrattuna maaliikenteeseen”, Merenkulkulaitoksen ylitarkastaja Jorma Kämäräinen sanoo.

2015 myös avomerellä rajaksi tulee 0,1 prosenttia.

”Silloin alukset voivat käyttää koko ajan samaa polttoainetta, mikä on hyvä. Toisaalta polttoaineen hinta jopa kaksinkertaistuu.”




Viite