Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
13.2.2015
Yksilön luovat ponnistelut näkyvät kaupunkikuvassa.
Helsinkiläiset kaduntallaajat ovat viime aikoina kohdanneet yhä tihenevissä määrin 3D-ulosteita jalkakäytävillä, puistojen poluilla ja rantapromenadeilla. Mondäänit kaupunkilaiset eivät juuri 3D-ulosteista hätkähdä, mutta matkailutoimistossa ollaan huolissaan, mitä turistitkin nyt ajattelevat tästä suomalaiskeksinnöstä.
”Niin, 3D ...ulostaminenhan tapahtuu siten, että nämä anarkistit ja postmodernit taiteilijat asentavat ...peräänsä sellaisen ...laitteiston. Jolla he sitten ...ulostavat julkisille paikoille näitä tuotoksiaan, jotka voivat olla aika erikoisenkin muotoisia”, punastelee Helsingin kaupungin turistibyroon tiedottaja Kserkses Rakkaudenjulma-Valtikka.
”Monet vaihtelevat ruokavaliotaan voidakseen vaikuttaa ... tuotoksensa väriin, rakenteeseen ja hajuun.”
3D-ulostamista harrastavat perustelevat toimintaansa ilmaisunvapaudella ja uudella kaupunkikulttuurilla.
”3D-ulostamisella otetaan kaupunkitila haltuun moniaistisesti”, kuvailee posttaiteilija Kimi Jimi Dzimi Kukkuluuruu (!).
”Tämä hakkaa mennen tullen neulegraffitit, guerillapuutarhat ja ravintolapäivät”, Kukkuluuruu (!) kehuu.
”On kiva pistää haisemaan!”
Joulun alla kansainvälisiin uutisiin pääsi eduskuntatalon portaille ulostettu neonvihreä tonttu. Se tulkittiin ekoanarkistien kannanotoksi aarniometsien suojelun puolesta tai äärikeskustalaisen L.A.N.T.A.-ryhmän mielenilmaisuksi, jossa kannatettiin tai vastustettiin kesannointikorvauksia.
”3D-ulosteiden poliittista sanomaa on välillä vaikea tulkita, mutta kun tietää, että kyse on samasta asiasta, jota tulee joidenkin poliitikkojen toisestakin päästä, on jo ymmärtämisessä pitkällä”, pohdiskelee cityfilosofi Ismoela Honey Honey.
Tweet