Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
4.4.2008 0.00
Valtioneuvoston ilmastopoliittinen asiantuntija Oras Tynkkynen suhtautuu maltillisesti komission tavoitteeseen biopolttoaineiden osuudesta liikenteessä.
”Vaikka merkit nyt viittaavat siihen, että siihen olisi vaikea päästä kestävästi, ei pidä lyödä hanskoja tiskiin heti. Teknologia kehittyy hyvin nopeasti”, Tynkkynen sanoo.
Esimerkiksi merilevän, jätteiden ja metsähakkeen käyttäminen raaka-aineena niin sanotuissa toisen sukupolven biopolttoaineissa tekee niistä huomattavasti aiempaa ympäristöystävällisempiä. Toisin kuin saksalaiset ja ruotsalaiset, suomalaisyritykset ovat investoineet suoraan toisen sukupolven biopolttoaineisiin.
”Esimerkiksi Neste Oilin NexBTL-diesel on valmistusprosessiltaan edelläkävijä, vaikka palmuöljyn käyttäminen raaka-aineena onkin kiisteltyä”, Tynkkynen sanoo.
”Liikenteen ongelmia pyritään ratkaisemaan väärästä päästä. Liikenteen kasvun hidastamiselle ja joukkoliikenteen kehittämiselle ei ole sitovia tavoitteita.”
Tweet