Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
Iiro Törmä
Pieni ja kallis. Asiantuntijan mukaan tuhkavesi on mahdollisista raskasmetallijäämistä huolimatta turvallista, mutta sen markkinointi sairauksien hoitoon voi olla kuluttajan harhauttamista.
14.2.2014 10.15
Tuhkavesi on luonnonlääkinnällinen tuote, jonka käyttö perustuu 2007 kuolleen metsänhoitajan ja mystikon Esko Jalkasen opetuksiin. Tuote valmistetaan keittämällä koivuntuhkaa ja vettä. Lopputulos suodatetaan.
Jalkasen työtä jatkaa Esko Jalkanen Luonnonvoimat -yhdistys ja sen toiminnanjohtaja Tiina Lindholm. Hänen mukaansa Jalkanen herätti henkiin tuhkan käytön terveyden tukena. Tuhkan positiiviset vaikutukset Jalkanen todensi Lindholmin mukaan omilla yliaistisilla tutkimuksillaan.
Tuhkavettä valmistaa ja myy Goodset Oy, jonka käyntiosoite on sama kuin Esko Jalkanen Luonnonvoimat -yhdistyksellä.
Tiina Lindholm kuvaa tuotteensa terveysvaikutuksia näin:
”Tuhkavesi on erinomaista nykyihmisille, jotka joutuvat olemaan tekemisissä sähkölaitteiden kanssa. Keho joutuu niiden kanssa aika koville. Tuhkavedestä saa alku- ja hivenaineita, ja se on hyvin hellävarainen.”
Lindholm suosittelee tuhkavettä muun muassa nivelvaivoihin. Se rauhoittaa hänen mukaansa myös nykyelämän stressaannuttamaa kehoa.
”Nykyihminen on myös hapan. Nykytutkimusten mukaan jos happo–emäs-tasapaino ei ole kunnossa, voi altistua jopa syövälle. Tuhka on emäs ja tasoittaa tämänkin homman samalla”, Lindholm sanoo Vihreälle Langalle.
Puun tuhka saattaa sisältää muun muassa raskasmetalleja. Esimerkiksi luomuviljelyssä lannoitteena käytettävässä tuhkassa on määritelty rajat eri raskasmetallipitoisuuksille. Tuhka pitää lannoitekäytössä siis tutkia, mutta tuhkan turvallisuutta elintarvikkeena ei ole tutkittu.
Ylitarkastaja Sanna Viljakainen Elintarviketurvallisuusvirasto Evirasta pitää tuhkavettä sen verran marginaalisena tuotteena, ettei asiaa ole valvonnassa priorisoitu.
”Tuhkasta löytyy varmasti raskasmetalleja. Tässä tapauksessa mielestäni sen markkinointi on ongelmallisempi asia. Onko se ihan humpuukimarkkinointia ja johdetaanko sillä kuluttajia harhaan, eli luvataanko tuotteesta jotain, joka ei pidä paikkansa?”
Viljakaisen mukaan terveysväitteiden esittämiskieltoa ei voi kiertää siirtämällä terveysväitteet toiselle www-sivulle, jos tuotteen sivulta pääsee sinne yhdellä klikkauksella.
Evira on Vihreän Langan joulukuisen tuhkavesijutun jälkeen alkanut tutkia Goodset Oy:n markkinointia.
Tweet