Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Aapo Haapanen / Creative Commons BY-NC

Juna tulee! Hallituksen periaatepäätös voi aikaistaa lähijunaliikenteen toteutumista Tampereen seudulla usealla vuodella.Aapo Haapanen / Creative Commons BY-NC

Juna tulee! Hallituksen periaatepäätös voi aikaistaa lähijunaliikenteen toteutumista Tampereen seudulla usealla vuodella.

Tampereen lähijunalle yllättäen valtion rahaa

20.3.2008 0.00

Laura J. Rantanen

Tampereen seudun lähijunaliikenne saa uutta potkua hallituksen tuoreista liikenneinvestointisuunnitelmista. Liikennepoliittinen ministeriryhmä nosti yllättäen Tampereen seudun lähijunan ensi vaalikaudella toteutettavien hankkeiden joukkoon viime viikolla julkistetussa väylähankelistassa. Ministeriryhmä esittää hankkeelle 65 miljoonaa euroa 2011 jälkeen.

Periaatepäätös voi aikaistaa lähijunan toteutumista usealla vuodella, sillä tähän asti seudun kunnat ovat kaavailleet käynnistävänsä lähijunaliikenteen kehittämisen aikaisintaan 2015.

”Tämä on valtioneuvostolta iso avaus, joka aikaistaa lähijunaliikenteen kehittämistä ja mahdollistaa raideliikenteen huomioimisen maankäytön suunnittelussa”, vihreiden kaupunginvaltuutettu ja kaupunginhallituksen jäsen Irene Roivainen arvioi.

Roivaisen mielestä Tampereelta Lempäälään, Nokialle, Ylöjärvelle ja Kangasalle kulkeva lähijuna antaa mahdollisuuden tiivistää kaupunkiseudun yhdyskuntarakennetta ja rakentaa asemien ympärille pieniä puutarhakaupunkeja. Mitään päätöksiä ei kuitenkaan ole kuntien kesken vielä tehty.

”Suunnitelmien toteutuminen edellyttää seudun kunnilta paljon työtä ja keskinäistä vuoropuhelua”, Roivainen sanoo.


Tähän asti VR ja ratojen ylläpidosta vastaava Ratahallintokeskus ovat suhtautuneet nihkeästi Tampereen seudun lähijunaliikenteen kehittämiseen sillä perusteella, että se tulisi liian kalliiksi. Nykyiseen rataverkkoon on vaikea saada mahtumaan enempää junia, joten ilman lisäinfrastruktuuria hanke ei toteudu.

”Valtion investointeja lisäraiteisiin tarvitaan esimerkiksi Tampere-Lempäälä-välillä. Junien käyttöön täytyy myös avata paljon uusia asemia, jotta liikenne hyödyttäisi mahdollisimman monia”, Roivainen sanoo.

Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennevaihtoehtoja vertaillut työryhmä esitti viime vuonna, että lähijunaliikenteen ensimmäisessä kehitysvaiheessa raiteet ulotetaan Tampereelta Lempäälään, toisessa vaiheessa Nokialle, kolmannessa Ylöjärvelle ja viimeiseksi Kangasalle.

Roivaisen mukaan Tampereen kaupunginhallitus on sitoutunut työryhmän esityksiin.


Lähivuosina Tampereella keskitytään kuitenkin bussiliikenteen sujuvoittamiseen muun muassa bussikaistojen ja valo-ohjauksen avulla. Näillä keinoilla on jo saatu matkustajamäärät kasvuun. 2015 jälkeen Tampereen joukkoliikennejärjestelmää on tarkoitus täydentää katuverkossa kulkevalla raitiotielinjastolla.

Moneen kertaan kuolleeksi julistettua pikaratikkaakaan ei ole unohdettu.

”Mitään vaihtoehtoa ei ole haudattu. Tarvitsemme kokonaisuuden, jossa bussit, lähijuna ja ratikka tukevat toisiaan”, Roivainen sanoo.

Hänen mukaansa Tampereen liikennejärjestelyt nousevat varmasti kunnallisvaaliteemaksi ensi syksynä.

”Kyllä tässä löytyy eroja ryhmien välillä. Viime vaaleissa vihreät jäivät yksin pikaratikkaa puolustamaan, nyt taidamme saada ystäviä ainakin lähijunaan.”




Viite